Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

PUBLIC HEALTH: a confrontation field of the disciplinary and transdisciplinary paradigm

SALUD PÚBLICA: un campo de confrontación del paradigma disciplinar y transdisciplinar.



How to Cite
Castilla H, M. Ángel, Guerra B, M. F., & Villadiego P, E. M. (2018). PUBLIC HEALTH: a confrontation field of the disciplinary and transdisciplinary paradigm. Journal Advances in Health, 2(2), 48-57. https://doi.org/10.21897/25394622.1457

Dimensions
PlumX
Miguel Ángel Castilla H
María Fernanda Guerra B
Elexa Martha Villadiego P

Objective.    To    review    and    evaluate    contradictory    conclusions about an approach to the focus of public health from the disciplinary and transdisciplinary paradigm, according to its practical implications and relevance in the educational field. Materials and methods.  A systematic review of scientific articles of indexed journals, on the object of study and practice of public health, ontology, and epistemology of disciplinary-transdisciplinary paradigms and the incidence of theories in the field of education. Results. Some articles describe the theoretical foundations of   disciplinary   and   transdisciplinary   paradigms, and   multi and interdisciplinary relations.  The concepts of the object of public health that reflected its polysemy and complexity were obtained, confronting each of the models and disciplinary tendencies.  Other articles refer to an existing offer between both standards and the need to update educational ideas to do the things pertinent to current needs.  Conclusions. The complexity of public health in the 21st century demands a conceptual update. Researchers can address the focus of a study of public health from transdisciplinarity, due to the methodological limitations of the disciplines.  There can be synergism between disciplinary and transdisciplinary models in the production of knowledge.  In practice, transdisciplinary theories are difficult; universities have the challenge of leading the transformation process and the introduction of training processes that allow future professionals in public health to find in transdisciplinarity, a tool to strengthen research and knowledge dialogue.


Article visits 2606 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Gómez A RD. La noción de “ salud pública“: consecuencias de la polisemia. Rev Fac Nac Salud Pública [Internet]. 2002;20(1):101– Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12020109
  2. Díaz Bernal Z, Aguilar Guerra T, Linares Martín X. La antropología médica aplicada a la salud pública. Rev Cuba Salud Púbica [Internet]. 2015;41(4):655–65. Disponible en: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=112458317〈=es&site=ehost-live
  3. Franco G A. Tendencias y teorías en salud pública. Fac Nac Salud Pública [Internet]. 2006;24(2). Disponible en: aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/fnsp/article/view/251/180
  4. Cardona Saldarriaga Á, Franco Giraldo Á. La salud pública como disciplina científica: fundamento para los programas de formación académica. Rev Fac Nac Salud Pública. 2006;23(2):107–14.
  5. González M ER. La salud pública como campo transdisciplinar. Rev Fac Nac Salud Pública [Internet]. 2007;25(1 SRC-GoogleScholar FG-0):71–7. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12025109
  6. Cardona Saldarriaga Á, Franco Giraldo Á. La salud pública como disciplina científica: fundamento para los programas de formación académica. Rev Fac Nac Salud Pública [Internet]. 2006;23(2):107– Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12011106013
  7. Restrepo Ochoa DA. La salud pública como escenario para el diálogo de saberes. Rev CES Salud Pública [Internet]. 2012;3:1–3. Disponible en: http://revistas.ces.edu.co/index.php/ces_salud_publica/article/viewFile/2133/1433
  8. Henao Villa CF, García Arango DA, Aguirre Mesa ED, González García A, Bracho Aconcha R, Solorzano Movilla JG, et al. Multidisciplinariedad, interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en la formación para la investigación en ingeniería. Rev Lasallista Investig [Internet]. 2017;14(1):179–97. Disponible en: http://repository.lasallista.edu.co:8080/ojs/index.php/rldi/article/view/1361
  9. García M. Un Nuevo Desafío en la Investigación: Enfoque Transdisciplinario en Comunicación y Desarrollo. Razón y Palabra [Internet]. 2012;11(2002):1–8. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520713027
  10. Duque Hoyos R. Disciplinariedad, interdisciplinariedad, transdisciplinariedad: Vínculos y límites (II). Semest Económico [Internet]. 2015;4(8):1–12. Disponible en: http://revistas.udem.edu.co/index.php/economico/article/view/1398/1443
  11. Vidales Gonzáles C. De la comunicación como campo a la comunicación como concepto transdisciplinar: historia, teoría y objetos de conocimiento. Comun y Soc [Internet]. 2017;(30):45–68. Disponible en: http://ez.urosario.edu.co/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=zbh&AN=125594748〈=es&site=eds-live&scope=site
  12. Díaz Barrera, N, Soler Urzúa, A, Oliva Figueroa, I. Enfoques pluri-intertransdisciplinarios en la prospectiva de desarrollo universitario: Un estudio de casos. Estudios Pedagógicos [Internet]. 2013; XXXIX (2): 115-127. Disponible en: http://www.redalyc.o.
  13. Vázquez Alonso A, Manassero Mas MA. Interdisciplinariedad y conceptos nómadas en didáctica de la ciencia: consecuencias para la investigación. Rev Eureka sobre Enseñanza y Divulg las Ciencias [Internet]. 2017;14:24–37. Disponible en: https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3003/3007
  14. Sarquís D, Torio JB. La teoría del conocimiento transdisciplinar a partir delManifiesto de Basarab Nicolescu. Fundam en humanidades [Internet]. 2009;1(19):43– 55. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3177521
  15. Sotolongo Codina PL, Delgado Díaz CJ. La complejidad y el diálogo transdisciplinario de saberes. La Revoluc Contemp del saber y la complejidad Soc Hacia unas ciencias Soc nuevo tipo [Internet]. 2006;65–77. Disponible en: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/soto/Capitulo IV.pdf
  16. Serna N E. La transdisciplinariedad en el pensamiento de Paulo Freire. Rev Humanidades [Internet]. 2016;33:213–43. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=321246548009
  17. Martínez Miguélez M. Conceptualización de la Transdisciplinariedad. Polis, Rev la Univ Boliv [Internet]. 2007;6(16):1–35. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30501606
  18. Espinosa Martínez AC. Estrategias metodológicas para operacionalizar la práctica educativa transdisciplinaria , en conjunto con los actores universitarios, en las licenciaturas del Centro de Estudios Universitarios Arkos (CEUArkos) de Puerto Vallarta, Jalisco, México Meth. Rev Electrónica Educ [Internet];15(1):31–56. Disponible en: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5187
  19. Osorio García SN. El pensamiento complejo y la transdisciplinariedad: fenómenos emergentes de una nueva racionalidad. Rev la Fac Ciencias Económicas Investig y Reflección [Internet]. 2012;XX(1):269–91. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90924279016
  20. Huertas Díaz O. Educación y pedagogía desde la perspectiva del paradigma emergente. Rev Logos, Cienc Tecnol [Internet]. ;4:53–61. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=517751544006
  21. OPS/OMS. La Salud Pública en las Américas. Nuevos conceptos, análisis de desempeño y bases para la acción. Publicación Cient y técnica N° 589 [Internet]. 2002;589(OPS):417.

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |