Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Sense about coexistence and peace.

Sentidos y experiencias sobre la paz



How to Cite
Callejas Díaz, J. D., & Pinillos García, J. M. (2024). Sense about coexistence and peace. Advances in Education and Humanities, 4(2). https://doi.org/10.21897/25394185.2971

Dimensions
PlumX
José Daniel Callejas Díaz
Jesús María Pinillos García

The objective. This article presents the results of the research that aimed to understand the meaning given to Coexistence and Peace by lecturers and speakers at the 1st International Congress on Physical Education, Recreation, Sport and Physical Activity, -Montería, Córdoba- 2017. Regarding the materials and methods. This was based on the qualitative research paradigm, with the support of grounded theory. The population. It was made up of 5 lecturers (1 international and 4 national) and 1 national speaker who participated in the congress, and 1 national speaker. For the selection, an intentional sampling was taken into account that would account for the meaning given to peace in the international and national context. The source of information was the conferences and presentations sent. For their analysis, coding and categorization techniques were used. The results. They show the problem of violence in Colombia as a synonym for historical conflicts still unresolved, the absence of the state and an inappropriate use of sport. As an alternative solution, pedagogical
experiences and theoretical concepts emerged from the following categories: peace as a synonym for education in values;
an alternative school for peace; physical education for life; sports, play and alternative motor expressions. Conclusions.
It can be said that there are various practices and experiences from Physical Education, Recreation, Sport and Physical Activity, which contribute to coexistence and peace, from an educational perspective, all of this based on common values and which must be carried out from the personal, social and environmental perspectives.


Article visits 0 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Alcón, F., y Martin, V. (2011). Deporte y Educación Física. Efedeportes. Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd153/deporte-y-educacion-fisica.htm
  2. Amaya, G., Bernate, J., Fonseca, I y Urrea, P. (2019). La educación física y el deporte social para la paz y el postconflicto en Colombia. Recuperado de Dialnet-LaEducacionFisicaYElDeporteSocialParaLaPazYElPosco7133736.pdfarbor.2013.761n3002.
  3. Bauman, Zygmunt (2002). La hermenéutica y las ciencias sociales. Buenos Aires: Nueva Visión. Recuperado de: https://bibliodarq.files.wordpress.com/2016/04/bauman-la-hermenc3a9utica-y-las-ciencias-sociales.pdf.
  4. Chaux, E. (2012). Educación, convivencia y agresión escolar. Bogotá: Taurus. Recuperado de
  5. Coldeportes y Funlibre, (2012). Plan Nacional de Recreación 2013-2019. Recuperado de rechttp://centrodocumentacion.deceroasiempre.gov.co/sites/data/Categoria2/documentoscategoria2/38%20Plan%20Nacional%20de%20Recreaci%C3%B3n.pdf
  6. Contreras, O. 1998. Didáctica de la Educación Física: Un enfoque constructivista. Barcelona: INDE. Recuperado de https://books.google.es/books?id=pFpdIfg130IC&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false
  7. Devís, J. (Coord.). (2000). Actividad física, deporte y salud. Barcelona. INDE. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=268056
  8. Duran, C. y Herrera, J. (2017). Propuesta de un programa de intervención educativa para la paz y convivencia libre de violencia (Bullying) a través de la actividad física y recreativa en la unidad educativa Alberto Andrade Arizaga Brummel del canton de cuenca. Recuperado de http://dspace.ucuenca.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/27417/1/Trabajo%20de%20Titulaci%c3%b3n.pdf
  9. Galtung, J. (2003). Paz por medios pacíficos. Paz, conflicto, desarrollo y civilización. Recuperado de https://books.google.com.co/books/about/Paz_por_medios_pac%C3%ADficos.html?id=PbQzOwAACAAJ&redir_esc=y
  10. Gómez, H., Vicente, C. & Franche, M. A. (2003). El conflicto, callejón con salida. Recuperado de: http://hdl.handle.net/20.500.12010/13541.
  11. Gómez, L., López, J., Patiño, L., Peña, S (2015). Aulas en paz un espacio pedagógico para la sana convivencia. Recuperado de http://ridum.umanizales.edu.co:8080/jspui/handle/6789/2090
  12. Hernández Moreno, J. (1994). Fundamentos del deporte. Análisis de las estructuras del juego deportivo. Barcelona: INDE.
  13. Jaqueira, A. R., Lavega Burgués, P., Lagardera Otero, F., Aráujo, P., & Rodrigues, M. (2014). Educando para la paz jugando: género y emociones en la práctica de juegos cooperativos competitivos. Educatio Siglo XXI, 32(1 Marzo), 15-32. https://doi.org/10.6018/j/194071
  14. Jiménez Bautista, F. (2009). Hacia un paradigma pacífico: la paz neutra. Recuperado de https://digibug.ugr.es/handle/10481/33002.
  15. Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista IIPSI. Recuperado de: https://xdoc.mx/preview/la-investigacion-cualitativa-sintesis-conceptual-5e962173df02d
  16. Ministerio de Cultura, Instituto Colombiano del Deporte, (2009). Plan decenal del deporte, la recreación, la educación física y la actividad física, para el desarrollo humano, la convivencia y la paz 2009-2019. Recuperado de coldeportes.gov.co/planeacion_gestion_control/modelo_integrado_planeacion_gestion/planeacion/largo_plazo/57928&download=Y
  17. Ministerio de Educación Nacional (2004).Estándares básicos de competencias ciudadanas. Recuperado de ghttps://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-75768_archivo_pdf.pdf
  18. Olivera Betrán, Javier (2006). "Hacia una nueva comprensión del deporte. Factores endógenos y exógenos." Apunts. Educación física y deportes [en línia], Vol.4, Núm.86, p.3-6. https://www.raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/300864/390309 [Consulta: 14-11-19]
  19. Packer, M. J. (2018). La ciencia de la investigación cualitativa. Retrieved from https://ezproxyucor.unicordoba.edu.co:2057
  20. Ríos, T. (2005). La hermenéutica reflexiva en la investigación Educacional. Revista Enfoques Educacionales. Recuperado de: https://enfoqueseducacionales.uchile.cl/index.php/REE/article/view/48177
  21. Rubio, A., Garzón, N., Acuña, F., Cuellar, F., López, P. 2014. Yoga: Cartilla de yoga y percusión. INCITAR, iniciativas ciudadanas de transformación de realidades. Bogotá.
  22. Rubio, A., Ballén, O., López, F. 2020. Educación para el siglo XXI: Un florecer desde la pedagogía del loto. ISBN 978-958-5584-83-9, primera edición. Recuperado de: https://www.academia.edu/47920158/Educaci%C3%B3n_para_el_siglo_XXI_Un_florecer_desde_la_Pedagog%C3%ADa_del_Loto
  23. Ruiz, J. (2017). Metodología de la investigación cualitativa. 3 ed. Universidad de Deusto. Recuperado de http://www.webquestcreator2.com/majwq/public/files/files_user/41661/05.%20Metodolog%C3%ADa%20de%20la%20Investigaci%C3%B3n%20Cualitativa.pInidf
  24. UNESCO, s.f. “Cultura de Paz y No Violencia. Recuperado de: https://es.unesco.org/themes/programas-construir-paz.
  25. Unisport. (1992). Carta Europea de Deporte. Malaga. Recuperado de http://femp.femp.es/files/566-69 archivo/CARTA%20EUROPEA%20DEL%20DEPORTE.pdf
  26. Universidad de Córdoba (2017). Memorias I congreso Internacional Educación Física, Recreación, Deporte y Actividad física, “aportes para la convivencia y la paz. Recuperado de: https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/2500

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |