INNOVACIÓN EDUCATIVA EN EL SECTOR RURAL: UNA MIRADA CURRICULAR A LOS PROCESOS DE CAPACITACIÓN VIRTUAL DEL PROFESORADO
INNOVACIÓN EDUCATIVA EN EL SECTOR RURAL: UNA MIRADA CURRICULAR A LOS PROCESOS DE CAPACITACIÓN VIRTUAL DEL PROFESORADO
Show authors biography
The purpose of this article is to analyze educational innovation in the rural sector, focusing specifically on virtual teacher training processes and the strengthening of science, technology, and innovation capacities in basic and secondary education through the use of ICT in official institutions in Montería, Córdoba. This is within the framework of the R-360 project developed by the University of Córdoba, Colombia. Likewise, through a curricular perspective, we will explore the implications of implementing virtual training in rural environments, highlighting its potential to improve educational quality and overcome geographical barriers in the use and application of technologies in educational settings.
Article visits 245 | PDF visits
Downloads
- Smith, J. (2021). The Role of Rural Teachers in Education: Challenges and Opportunities. Journal of Rural Education, 25(2), 5
- DANE, Encuesta de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en Hogares (ENTIC Hogares), (2021)
- [Online].Available:
- https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/entic/comunicado_entic_hogares_2021.pdf
- Palacios Núñez, M., Toribio López, A., & Deroncele Acosta, A. (2021). Innovación educativa en el desarrollo de aprendizajes relevantes: una revisión sistemática de literatura. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 134-145.
- Murillo, “Innovación educativa,” 2017, [Online].Available: https://observatorio.tec.mx/edu-news/innovacion-educativa/
- Diana Leticia Silva Lara. (2015). Innovación en la práctica docente. Revista Vinculando. [Online]. Available: https://vinculando.org/educacion/innovacion-practica-docente.html.
- V, Perez “Prácticas pedagógicas transformativas con mediaciones tecnológicas en los docentes de Montería –Córdoba –Colombia”.2023
- Ávila, B. R. (2017). Aportes a la calidad de la educación rural en Colombia, Brasil y México: experiencias pedagógicas significativas(Tesis doctoral). Universidad de La Salle.
- González, A. (2022). Capacitación virtual del profesorado: Oportunidades y desafíos. Revista de Educación Digital, 12(1), 65-80.