computer science
Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

ESPAÑOL

La tecnología y seguimiento escolar en pro del éxito de estudiantes víctima de desplazamiento forzado.



How to Cite

doi
Dimensions
PlumX
Karen Lucía Barrera Sánchez

This article briefly presents a reflective analysis around the investigative process that is being developed on the issue of incidence regarding the condition of victim of forced displacement in the academic performance of students in the municipality of Galapa. Highlighting the academic follow-up as an element that through the systematization and automation of the processes by the hand of ICT tools, could allow the reduction of desertion and/or school repetition of this population, focusing on the analysis of the factors that intervene. in this process, based on the vulnerability of the population in question and the importance of generating proposals from technology that contribute to educational quality.

The identification process of students belonging to an official Educational Institution of the municipality of Galapa is projected in this investigation, categorizing the academic performance during the last school year of these students and finally the relationship between academic performance and the condition of victim of forced displacement, from where the reflection proposes the role of technology in the pedagogical follow-up processes that support the work of the teacher.


Article visits 59 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. María IA, Andrés M. La población desplazada en Colombia: Examen de sus condiciones socioeconómicas y análisis de las políticas actuales [Internet]. 2007. Disponible en: https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/Publicaciones/2008/6682.pdf
  2. Centro Nacional de Memoria Histórica. Una Nación Desplazada: Informe Nacional del Desplazamiento Forzado en Colombia [Internet]. 2015. Disponible en: http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/informes2015/nacion-desplazada/una-nacion-desplazada.pdf
  3. Unidad para la Atención y la Reparación Integral a las Víctimas. Victimas Conflicto Armado [Internet]. www.unidadvictimas.gov.co. 2019 [citado 31 de julio de 2021]. Disponible en: https://www.unidadvictimas.gov.co/es/registro-unico-de-victimas-ruv/37394
  4. Grupo de trabajo planeación departamental. Plan de Desarrollo 2016-2019 [Internet]. 2016. Disponible en: https://www.atlantico.gov.co/images/stories/plan_desarrollo/plan_de_desarrollo_2016_2016_definitivo.pdf
  5. DNP. Departamento Nacional de Planeación [Internet]. terridata.dnp.gov.co. [citado 12 de junio de 2020]. Disponible en: https://terridata.dnp.gov.co/index-app.html#/perfiles/08296
  6. De desarrollo ES de P. Plan de Desarrollo Municipal 2016-2019 [Internet]. 2016. Disponible en: https://www.galapa-atlantico.gov.co/Transparencia/PlaneacionGestionyControl/Plan%20de%20Desarrollo%202016%20-%202019%20-%20Indicadores.pdf
  7. Ramón GP, Carmen FJ. Relación entre repetición de curso, rendimiento académico e igualdad en educación. Las aportaciones de PISA. Revista Educación, Política y Sociedad [Internet]. 2018;4(Enero-junio):84–108. Disponible en: https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/686402/REPS_4_1_6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  8. Ministerio de Educación Nacional. Incentivos, seguimiento y evaluación de la permanencia escolar [Internet]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-310052_archivo_pdf_1_agosto_p1.pdf
  9. Augusto TBC. Metodología de la Investigación para administración, economía, humanidades y ciencias sociales [Internet]. Upper Saddle River, NJ, Estados Unidos de América: Pearson Education; 2006. Disponible en: https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf.pdf
  10. María FA. Vulnerabilidad Goblal y Pobreza. Consideraciones conceptuales. Revista Geográfica Digital IGUNNE [Internet]. 2004;2(Julio-Diciembre):1–20. Disponible en: https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/51214/CONICET_Digital_Nro.421a6a41-5a97-40e5-a3da-41ac1b7a34ee_B.pdf.pdf?sequence=5&isAllowed=y
  11. Daira PC. Educación para la paz en escenarios de conflicto [Internet]. [Bogotá, Colombia]: Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD; 2020. Disponible en: https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/39372/dpenaca.pdf?sequence=3&isAllowed=y
  12. Adriana OB, Navarro Quimbaya Elicenia RREA, Rubiela CC. La imagen y la narrativa como herramientas para el abordaje psicosocial en escenarios de violencia [Internet]. 2021. Disponible en: https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/42252/baojeda.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |