computer science
Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Español

Materiales educativos digitales para estudiantes con discapacidad cognitiva en la educación básica



How to Cite
Lee, L. L., & Narváez Martínez, N. M. (2022). Español. Acta ScientiÆ InformaticÆ, 6(6), 1-8. https://doi.org/10.21897/26192659.3132

Dimensions
PlumX
Linda Luz Lee
Nellys María Narváez Martínez

Cognitive disability involves individual (communication, socialization, autonomy, behavioral) and environmental (family, school, social) aspects that change over time. For this reason, it is necessary that teachers take into consideration the needs of students with this condition, since they require special support, both in the school and family context. In response to this problem, teachers have incorporated the use of inclusive digital educational materials as a facilitating tool for the teaching-learning process of students with cognitive disabilities, because they favor meaningful learning.

 

This article, the result of a monograph, presents an analysis derived from the search and interpretation of articles, research and projects related to the concepts, characteristics and typologies of cognitive disability and the application of digital educational materials (DEM) in this scenario. Likewise, it describes the characteristics of inclusive digital educational materials (MEDI) and their opportunities for use in the teaching process as support for students with this disability. Finally, a series of MEDI experiences implemented in several countries with the purpose of strengthening the teaching process of students with cognitive disabilities are presented.


Article visits 391 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. M. Bautista, A. Martínez, and R. Hiracheta, “El uso de material didáctico y las tecnologías de información y comunicación (TIC’s) para mejorar el alcance académico,” Ann. des Telecommun. Telecommun., vol. 52, no. 9–10, pp. 465–475, 2014, doi: 10.1007/BF02998475.
  2. G. C. Chinguel, “Orientaciones para diseñar Materiales didáctico multimedia,” 2015, [Online]. Available: http://pe.linkedin.com/in/gchungac%0Awww.recetastic.com.
  3. A. García, V. Muñoz, and Repiso, “Recursos digitales para la mejora de la enseñanza-aprendizaje,” pp. 1–58, 2016, [Online]. Available: https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/131421/Recursos digitales.pdf Hern%E1ndez Fern%E1ndez, M., Concepci%F3n, D. P., & Gonz%E1lez, I. M. (2008). Dietoterapia. In;jsessionid=EFF5D83EE9172189077EE00EF73DCDA2?sequence=1.
  4. I. Pérez-Ortega, “Creación de Recursos Educativos Digitales: Reflexiones sobre innovación educativa con TIC,” Int. J. Sociol. Educ., vol. 6, no. 2, p. 244, 2017, doi: 10.17583/rise.2017.2544.
  5. A. P. Muñoz, “Inclusión educativa de personas con discapacidad,” Rev. Colomb. Psiquiatr., vol. 40, no. 4, pp. 670–699, 2011, doi: 10.1016/s0034-7450(14)60157-8.
  6. UNESCO, Experiencias de enseñanza y aprendizaje para compartir. 2016.
  7. Centers for Disease Control and Prevention, “Hoja informativa sobre Discapacidad Intelectual,” Centros para el Control y la Prevención Enfermedades, no. Cdc, 2016, [Online]. Available: www.cdc.gov/pronto.
  8. J. Soler, L. Aparacio, O. Díaz, E. EscoLano, and A. Rodriguez, Inteligencia, Emocional y Bienestar II. 2016.
  9. E. Forero Hernández, S. Moreno Rojas, C. Ríos, and E. Al, Orientaciones pedagógicas para la atención y la promoción de la inclusión de niñas y niños menores de seis años con. 2016.
  10. D. A. Arana, “Desarrollo de las habilidades motrices de las personas con discapacidad intelectual a través del proceso cognitivo,” 2017, doi: 10.6035/Artseduca.2018.19.10.
  11. W. Molina Muñoz, “Técnicas inclusivas en estudiantes con discapacidad cognitiva. guía didáctica de técnicas inclusivas.,” 2018, doi: 10.1051/matecconf/201712107005.
  12. H. Florido and M. Molano, “Libro azul para la Inclusión,” pp. 1–420, 2018, [Online]. Available: http://www.saneintegral.com/biblioteca/.
  13. P. Mariaangeles and M. Facundo, “Deterioro cognitivo leve,” Bull. Acad. Natl. Med., vol. 200, no. 4–5, pp. 771–774, 2016, doi: 10.1016/s0001-4079(19)30669-7.
  14. D. C. A. Benavides-caro, “Deterioro cognitivo en el Adulto Mayor,” Ciencias Holguín, vol. XIII, no. 4, pp. 1–11, 2017.
  15. F. Viñuela, Recomendaciones para el manejo del deterioro cognitivo. 2019.
  16. M. Zapata, “Recursos educativos digitales,” Diseño Instr. para profes, pp. 31–48, 2020, doi: 10.2307/j.ctv15kxfkp.6.
  17. C. M. Vizoso, “Calidad de los materiales educativos digitales,” 2017. https://www.nebrija.com/medios/nebrijaglobalcampus/2018/11/29/calidad-de-los-med-materiales-educativos-digitales/.
  18. A. Guerrero, “Los materiales didácticos en el aula,” Br. Med. J., 2009, doi: 10.1136/bmj.s4-1.86.703.
  19. S. Munilla, “Diseño de materiales educativos digitales para Educación Primaria,” pp. 0–54, 2015.
  20. J. Fernández, L. Jiménez, P. Torres, L. Guamán, and G. Rodríguez, “Experiencia Afectiva Usuario en ambientes con Inteligencia Artificial, Sensores Biométricos y/o Recursos Digitales Accesibles: Una Revisión Sistemática de Literatura,” RISTI - Rev. Ibérica Sist. e Tecnol. Informação, no. 35, pp. 35–53, 2019, doi: 10.17013/risti.35.35-53.
  21. D. Rodríguez Palchevich and S. Rosa La Pampa Argentina, “Recursos digitales inclusivos y amigables Guía de buenas prácticas,” no. October, 2019, [Online]. Available: https://informacionytic.com.
  22. K. E. Gallardo Córdova, M. A. Alvarado García, A. Lozano Rodríguez, C. S. López Cruz, and S. Gudiño Paredes, “Materiales Digitales para Fortalecer el Aprendizaje Disciplinar en Educación Media Superior: Un Estudio para Comprender cómo se Suscita el Cambio Educativo,” REICE. Rev. Iberoam. sobre Calidad, Efic. y Cambio en Educ., vol. 15.2, no. 2017, 2017, doi: 10.15366/reice2017.15.2.005.
  23. M. de los Á. Carpio, “La tecnología asistiva como disciplina para la atención pedagógica de personas con discapacidad intelectual,” Rev. Actual. Investig. en Educ., vol. 12, no. 2, pp. 1–27, 2012, [Online]. Available: http://riberdis.cedd.net/bitstream/handle/11181/3494/Tecnologia_asistiva_disciplina.pdf?sequence=1&rd=0031968468101419.
  24. M. Rodríguez and M. Arroyo, “Las TIC al servicio de la inclusión educativa,” Digit. Educ. Rev., vol. 25, no. 1, pp. 108–126, 2014.
  25. V. Sama and E. Sevillano, “Guía de accesibilidad de documentos electrónicos,” Univ. Nac. Educ. a Distancia, …, 2015, [Online]. Available: http://scholar.google.com/scholar?hl=en&btnG=Search&q=intitle:Gu?a+de+accesibilidad+de+documentos+electr?nicos#0.
  26. I. Paladinez and M. Ramon, “Portal web educativo con aplicaciones lúdicas para estudiantes con discapacidad intelectual en quinto año de educación general básica,” 2015.
  27. P. Rodriguez, “Propuesta de un programa de intervención psicopedagógica para trabajar habilidades cognitivas en una estudiante de zona rural con déficit intelectual,” 2016, [Online]. Available: https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/4835/RODRIGUEZ YELA%2C PAOLACATALINA.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
  28. M. T. Gómez and C. Ros, “Implementación de cuentos motores en Educación Infantil en niños y niñas con y sin discapacidad,” vol. 24, no. 252, 2019, [Online]. Available: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7272891&info=resumen&idioma=ENG

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |