Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Agroingenius Juego Serio Para La Formación En Prevención Y Control De Riesgos Laborales En Las Unidades De Producción Agropecuaria Del Departamento De Córdoba

AGROINGENIUS Juego Serio Para La Formación En Prevención Y Control De Riesgos Laborales En Las Unidades De Producción Agropecuaria Del Departamento De Córdoba



How to Cite
Ramos, M. F., Plaza, M. T., & Hernández Riaño, H. (2023). Agroingenius Juego Serio Para La Formación En Prevención Y Control De Riesgos Laborales En Las Unidades De Producción Agropecuaria Del Departamento De Córdoba. Ingeniería E Innovación, 10(2). https://doi.org/10.21897/rii.3168

Dimensions
PlumX
María Fernanda Ramos
María Trinidad Plaza
Helman Hernández Riaño

María Fernanda Ramos

Departamento de Ingeniería Industrial, Universidad de Córdoba Para todos los autores

María Trinidad Plaza

Departamento de Ingeniería Industrial, Universidad de Córdoba Para todos los autores

Helman Hernández Riaño

https://orcid.org/0000-0002-8248-7945


In this study, the "AGROINGENIUS" game was created to determine how to influence the training of workers in the Agricultural Production (PA) in the Córdoba Department to prevent and control occupational risks in their work environments. The purpose of the quantitative study is descriptive and correlational the information obtained about the workers based on the relationship between the use of a game and the academic performance of the PA workers. For this, a quasi-experimental design pretest and posttest apply to 60 workers classified into two groups, control and experimental. The "Agroingenius," game complements the master occupational health and safety (OSH) training class. As a result, there were no statistically significant differences between "Agroingenius" and the master class, both groups were in similar initial conditions. They presented an increase in their academic performance. In general terms, "Agroingenius" had a great reception by the workers, reflected in the skills and knowledge in OSH that they potentiated from the experiences learned in the game.


Article visits 191 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Bachvarova, Y., Bocconi, S., van der Pols, B., Popescu, M., and Roceanu, I. (2012). Measuring the effectiveness of learning with serious games in corporate training. Procedia Computer Science, 15, 221–232.
  2. Cecchini, M., Bedini, R., Mosetti, D., Marino, S., and Stasi, S. (2018). Safety Knowledge and Changing Behavior in Agricultural Workers: an Assessment Model Applied in Central Italy. Safety and Health at Work, 9(2). https://doi.org/10.1016/j.shaw.2017.07.009
  3. Chen, S. and Michael, D. (2006). Serious Games: Games that Educate, Train and Inform. Nd, nd(nd), p. nd.
  4. Gobierno Nacional de Colombia. 2017. Marco Nacional de Cualificaciones (MNC) en el Sector Agropecuario delimitado a los subsectores pecuario, ganadería bovina y agrícola.
  5. Internet, https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-362822_recurso.pdf [28 Julio 2017].
  6. DANE Departamento Administrativo Nacional de Estadísticas. 2015. Censo Nacional Agropecuario 2014 - Las Unidades de Producción Agropecuaria (UPA): Infraestructura, asistencia técnica y financiamiento. Internet, https://www.dane.gov.co/files/CensoAgropecuario/avanceCNA/PPT6-Boletin6.pdf [6 Octubre 2015].
  7. DANE Departamento Administrativo Nacional de Estadísticas. 2018. Tasa de analfabetismo en Colombia a la baja - Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Internet, https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-376377.html?_noredirect=1 (12 Septiembre 2018].
  8. Elgueta, M. and Palma, E. (2014). A proposed classification of the master class at the faculty of law. Revista Chilena de Derecho. Available at: http://lema.rae.es/drae/.
  9. Hernández, C. (2005). Metodologías de enseñanza y aprendizaje en altas capacidades.
  10. Hernández, R., Fernández, C. and Baptista, P. 2014. Metodología de la investigación. McGraw-Hill, México, p92-98. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf.
  11. Holte, K. A. and Follo, G. (2018). Making occupational health and safety training relevant for farmers: Evaluation of an introductory course in occupational health and safety in Norway. Safety Science, 109, 368–376. https://doi.org/10.1016/J.SSCI.2018.05.020
  12. Jin, G., and Nakayama, S. (2015). Virtual reality game for safety education. ICALIP 2014 - 2014 International Conference on Audio, Language and Image Processing, Proceedings. https://doi.org/10.1109/ICALIP.2014.7009764
  13. Leong, P. and Goh, V. (2013). REAPSG: Work safety and health games for construction sector. IEEE Consumer Electronics Society’s International Games Innovations Conference, IGIC. doi: 10.1109/IGIC.2013.6659140.
  14. Marcano, B. (2008). Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 9, p. 16. Available at: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=201017343006.
  15. Mejía, E. (2005). Tecnicas e instrumentos de investigación, Métodos, técnicas e instrumentos de investigación, (9972-834-08–05), p. 7. Available at: http://online.aliat.edu.mx/adistancia/InvCuantitativa/LecturasU6/tecnicas.pdf.
  16. Dec, 1072, Decreto Único Reglamentario del Sector Trabajo, 1-326 , Bogotá, Colombia (2015).
  17. Monterrosa, H., Algunos de los sectores económicos con las tasas más altas de enfermedades de origen laboral, Finanzas, revista La República (en línea), 30(9), 2020 https://www.larepublica.co/finanzas/los-sectores-economicos-con-las-tasas-mas-altas-de-enfermedades-de-origen-laboral-3067208 . Acceso: 24 agosto (2021).
  18. Oliveira, V., Coelho, A., Guimarães, R., & Rebelo, C. (2012). Serious game in security: A solution for security trainees, in Procedia Computer Science. doi: 10.1016/j.procs.2012.10.079.
  19. Pollock, K., Fragar, L. and Griffith, G. (2018). Occupational Health and Safety on Australian Farms: 3. Safety Climate, Safety Management Systems and the Control of Major Safety Hazards’, Australian Farm Business Management Journal, 13.
  20. Portafolio, La economía agropecuaria, protagonista en el PIB 2021. Finanzas, revista Portafolio (en línea), 21(6), 2021 https://www.portafolio.co/economia/finanzas/la-economia-agropecuaria-protagonista-en-el-pib-2021-553168 . (Acceso: 24 agosto (2021).
  21. Poy-Castro, R., Mendaña-Cuervo, C. and González, B. (2015). Diseño y evaluación de un juego serio para la formación de estudiantes universitarios en habilidades de trabajo en equipo. RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao, (E3), pp. 71–83. doi: 10.17013/risti.e3.71-83.
  22. Vergara, D. and Gómez, A. (2017). Origen de la gamificación educativa. Retrevied September 12, 2021, from http://espacioeniac.com/origen-de-la-gamificacion-educativa-por-diego-vergara-rodriguez-y-ana-isabel-gomez-vallecillo-universidad-catolica-de-avila/

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |