Technological Mediations for the development of communicative semantic competition - inferential reading in primary basics
Mediaciones Tecnológicas para el desarrollo de la competencia semántica comunicativa- lectura inferencial en básica primaria
The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Show authors biography
This article describes the methodology, results and conclusions derived from the study "Technological Mediations for the Development of Communicative Semantic Competence - Inferential Reading in Primary School Students" developed in the Educational Institution José María Berástegui, municipality of Ciénaga de Oro, Department of Córdoba, with the purpose of promoting the development of communicative semantic competence in inferential reading in third grade primary school students. From the reflection of students, teachers and parents, environments are designed mediated with information and communication technologies (TIC) conceptually based on the Semantic Communicative Approach. The research process is developed in four phases: a diagnostic phase which is structured from the accompaniments in the classroom, diagnostic evaluation, review and reflection on the aspects recorded in the student's observer; the data obtained allow for the collective construction of an action plan, followed by the development of planned actions and ends with the phase of reflection on the process developed, the transformations obtained in classroom practices and the empowerment of third grade students in primary basic inferential reading. Conceptually, it is based on the theory of Cassany (2006), which points out that "Reading is recovering the semantic value of each word and relating it to that of the previous and subsequent words", in this same sense Van Dijk (1999) establishes that reading is mediated by social memory, essential elements in the reading process. The results show changes in attitude, motivation and participation in activities designed through information and communication technologies (TIC), improving reading comprehension at an inferential level. This design of new learning environments mediated with information and communication technologies (TIC) for the teaching of reading favours cooperative and collaborative learning, the recognition and valuation of students' knowledge and the enrichment of classroom contexts.
Article visits 1593 | PDF visits
Downloads
- Alaís, A., Leguizamón, D., & Sarmiento, J. (2014). Mejoramiento de la comprensión lectora en estudiantes de cuarto grado de básica primaria mediante el desarrollo de estrategias cognitivas con el apoyo de un recurso tic. (Msc). Universidad de la Sabana, Bogotá D.C. Colombia.
- Cassany, D., Luna, M. & Sanz, G. (2000). Las habilidades lingüísticas. En D. Cassany, M. Luna & G. Sanz (Ed.), Enseñar lengua (pp. 81-257). Barcelona, España: Graó.
- Cassany, D., Luna, M., Sanz, G. (2001). Enseñanza de la Lengua. Barcelona. Graó.
- Ceballos, A. (2004). La escuela Tradicional. Universidad Abierta. Material no publicado. Recuperado de http://www.uhu.es/36102/trabajos_alumnos/pt1_11_12/biblioteca/2historia_educacion/esc_nueva/escuela_tradicional_vs_nueva.pdf [Fecha de Consulta: Abril 28 de 2018].
- Cabero, J. (2001). Tecnología Educativa, Diseño y Utilización de medios en la enseñanza. España: Paidos Iberica, S.A.
- Charria-Ortiz, V., Sarsosa-Prowesk, K., & Uribe-Rodríguez, A., & López-Lesmes, C., & Arenas-Ortiz, F. (2011). Definición y clasificación teórica de las competencias académicas, profesionales y laborales. Las competencias del psicólogo en Colombia. Psicología desde el Caribe, (28), 133-165.
- Clavijo, J., Maldonado, A., & Sanjuanelo (2011). Potenciar la comprensión lectora desde la tecnología de la información. Escenarios, 9, 26. (Msc). Universidad Autónoma del Caribe, Barranquilla, Colombia.
- Cubas, A. C. (2007). Actitudes hacia la lectura y niveles de comprensión lectora en estudiantes de sexto grado de primaria. (Tesis de Licenciatura) Pontificia Universidad Católica del Perú. Lima, Perú. Recuperado de: http://m.tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/123456789/427/CUBAS_BARRUETO _ANA_ACTITUDES_HACIA_LECTURA.pdf?sequence=1. [Fecha de Consulta: Abril 28 de 2018].
- Gardner, H (1994). Estructuras de la mente: La teoría de las inteligencias multiples. Ed Fondo de cultura Economico. Mexico (Pag. 221)
- Graesser, A., Bertus, E. & Magliano, J. (1995). Inference generation during the comprehension of narrative text. En R. Lorch & E. O’brien (Eds.), Source of Coherence in Reading (pp. 295-320). Hillsdale, New Jersey: Hove.
- Hernández Sampieri, Roberto., Carlos Fernández Collado, and Pilar Baptista Lucio. Metodología De La Investigación: Roberto Hernández Sampieri, Carlos Fernández Collado Y Pilar Baptista Lucio. 6a. ed. --. México D.F.: McGraw-Hill, 2014.
- Hidalgo, M. (2005). El taller como herramienta pedagógica. En retos y logros, 6(1) pp. 1-84.
- Hymes, D. (1971). Competence and performance in linguistic theory. Acquisition of languages: Models and methods. Ed. Huxley and E. Ingram. New York: Academic Press. 3-23.
- Hymes, D. (1972). Acerca de la competencia comunicativa (Traducción de Juan Gómez, en Pride y Colmes , Eds, Sociolingüística).
- Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The action research reader (3rd ed.). Geelong, Australia: Deakin University Press.
- Kintsch, W. (1993). Information accretion and reduction in text processing: Inferences. Discourse Processes, 16(1-2), 193-202. doi:10.1080/01638539309544837.
- Kisnerman, N. (1977). Los Talleres, ambientes de Formación Profesional. En: El taller, Integración de Teoría y Práctica. De Barros, Nidia A. Gissi, Jorge y otros. Editorial Humanitas. Buenos Aires.
- Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos Curriculares en Lenguaje. Bogotá, Colombia: MEN.
- Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá, Colombia: MEN.
- Marqués, P. (2000). Impacto de las tic en educación: funciones y limitaciones. Recuperado de: http://peremarques.pangea.org/siyedu.htm. [Fecha de Consulta: Abril 15 de 2018].
- Marqués, P. (2001). Las TIC y sus aportes a la sociedad. Barcelona: UAB.
- Parodi, G. (2005). Comprensión de textos escritos. Buenos Aires: Eudeba.
- Patton, M. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks: Sage.
- Pérez S. (2010). La importancia de las TIC en la escuela. Revista digital para profesionales de la enseñanza. ISSN: 1989-4023. Andalucía: España.
- Priestley, M. (1996). Técnicas y estrategias del pensamiento crítico. México: Editorial Trillas.
- Quiroz, M. & Dora P. (2015). Programa de Comprensión Lectora para Niños de Tercer Grado de Educación Primaria de una Institución Educativa Estatal del Distrito de Chorrillos. (Msc). Universidad Ricardo Palma, Lima, Perú.
- Sánchez, J. M., Brito, N. (2015). Desarrollo de competencias comunicativas mediante la lectura crítica, escritura creativa y expresión oral. Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe, 13 (1), pp. 117-141.
- Solé, I. (1992). Estrategias de lectura (pp. 17-142). Barcelona, España: Editorial Graó.
- Taylor, S.J. & Bogdan R. (1984). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, España: Editorial Paidós.
- Van Dijk T. (1999). El análisis crítico del discurso. Revista Anthropos, 186, 24, (pp. 23-36). Barcelona.
- Villalonga M., Padilla C., & Burin, D. (2014). Relaciones entre decodificación, conocimiento léxico-semántico e inferencias en niños de escolaridad primaria. Interdisciplinaria, 31(2), 259-274. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-70272014000200005&lng=es&tlng=es. [Fecha de Consulta: Noviembre 12 de 2017].
- Usuga J. (2010). El enfoque semántico comunicativo y la competencia comunicativa. Recuperado de: http://didacticalenguaje.blogspot.com/2010/11/el-enfoque-semantico-comunicativo-y-la.html. [Fecha de Consulta: Abril 15 de 2018].