Research and professional development of graduates of the master's degree in education SUE Caribe. Universidad de Cartagena, 2006-2018
Investigación y Desarrollo Profesional de los Egresados de la Maestría en Educación SUE Caribe. Universidad de Cartagena, 2006-2018
The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Show authors biography
The SUE Caribe Master in Education was born in 2006 as an alternative for postgraduate training of teachers and teaching managers in the Colombian Caribbean region, emphasizing educational research with the purpose of improving the quality of education at different formation levels. This work evaluated whether the research competencies acquired during their educational process allowed its graduates to transform the problems assumed as a topic and research problem and if it facilitated them access doctoral studies, promotions in their teaching career, participation in academic and scientific communities, an improvement of their conditions as educational professionals, positioning their contributions nationally and internationally at conferences and events. The study was approached from the Qualitative Method, with a group of graduates of the master's degree in the city of Cartagena who made the transition to the doctorate in Educational Sciences, period 2006-2018; Master Documents presented for approval and renewal of the Master's Degree Qualified Registry, information obtained from life histories and interviews, data from the National Information System of Higher Education, graduate’s work, among other documents, were also analyzed.
Article visits 287 | PDF visits
Downloads
- Abella, M., & Pachón, A. (2011). Formación en Competencias Investigativas en Educación Superior Estudio de Caso: dos programas de Maestría en Educación. Obtenido de Universidad Javeriana: https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/1888
- Briseño, F., Mejía, J., Cardoso, E., & García, J. (2014). Seguimiento de egresados: estudio diagnóstico en las preparatorias oficiales del Estado de México (generaciones 2005-2008 y 2008-2011). Innovación Educativa, [14], 64, 145-156.
- Caicedo, Y., Velasco, D. S., Beltrán Rodríguez, F., Villaquirán, J. P., & Gómez, A. Ó. (2019). Perfil de los egresados del programa de administración de empresas de la UNAD su situación laboral frente a la ofera de trabajo existente en la ciudad de Popayán. En D. M. Diaz Ariza, D. P. García Castiblanco , C. A. Pinzón Muñoz, M. F. Angulo Camargo, C. Abadía García , & É. Rodríguez Afanador, Impacto de la Innovación y la Gestión de las Organziaciones (págs. 402-431). Bogotá: Sello Editorial UNAD.
- Congreso de la República de Colombia. (1992). Ley 30 de 1992. Por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. Bogotá, D.C., Colombia.
- Constitución Política de Colombia. (1991). Constitución Política de Colombia. Bogotá.
- Cubillos, H., Cáceres, J., & Erazo, E. (2016). Impacto laboral de la Maestría en Educación de la Universidad del Tolima en sus graduados. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (1), 235-246.
- Díez, J., & Flecha, R. (2010). Comunidades de Aprendizaje: un proyecto de transformación social y educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, [24], 1 , 19-30.
- Flores, P. (2005). Educación superior y desarrollo humano. EL caso de tres universidades tecnológicas. México: ANUIS.
- Hernández, C. (S.f.). Para ejercer el oficio de maestro. Obtenido de Altablero. El periódico de un país que educa y que se educa : https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87110.html
- Hernández, R. (s.f.). OA: Investigación. Obtenido de Corporación Universitaria Minuto de Dios: https://www.unadzsurlab.com/ova_uniminuto_ibague/grupo2/OA_Investigacion/index.html
- Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. Sexta edición. McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V.
- Jaramillo, H. (2009). La formación de posgrado en Colombia: maestrías y doctorados. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad [5], 13, 131-155.
- Llanes, L. (2012). Propuesta para evaluar impacto de maestría en ciencias de la educación en contextos educativos de montaña. Didasc@lia: Didáctica y Educación, ISSN-e 2224-2643, [3], 2, 43-54.
- Maestría en Educación SUE Caribe. (2019). Informe para Solicitud de Renovación del Registro Calificado del Programa. Caribe Colombiano: Sistema de Universidades Estatales del caribe Colombiano.
- Ministerio de Educación Nacional. (2016). Plan Nacional Decenal de Educación 2016 – 2026. El camino hacia la . Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
- Ministerio de Educación Nacional. (25 de Julio de 2019). Decreto 1330 . Decreto 1330 . Bogotá , Colombia: Ministerio de Educación Nacional.
- Secretaría de Educación del Distrito. (2019). Una comunidad de saber con-sentido pedagógico: . Bogotá: Alcaldía de Bogotá.
- Segredo, A., Perdomo, I., & López, P. (2004). Caracterización del desempeño profesional de los egresados de la Maestría en Atención Primaria de Salud. Rev. Cubana Med General Integral 20 [5-6].
- Sosa, C., & Ucmas, L. (2015). Impacto de los estudios de maestría en educación en la trayectoria laboral y en la práctica educativa de los docentes de educación primaria en el estado de Guanajuato.