Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Perceptions of the influence of a program supported by ICTs related to physical and sport activity of students of the Rancho Grande de Montería Educational Institution

Percepciones sobre la influencia de un programa apoyado en TIC, relacionado con actividad física y deportiva de estudiantes de la Institución Educativa Rancho Grande de Montería



How to Cite
Caldera Quintero, M. J., & Pérez Siyag, Y. P. (2021). Perceptions of the influence of a program supported by ICTs related to physical and sport activity of students of the Rancho Grande de Montería Educational Institution. Assensus, 6(10), 186-202. https://doi.org/10.21897/assensus.2542

Dimensions
PlumX
license

The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en


The impact received in the academic area of physical education in its usual didactics through technological uses, as an effect of the compulsory confinement generated by the COVID-19 pandemic, is the subject of this investigation; This raises the objective of evaluating the incidences and perceptions of students on the value and influence of a program supported by technological mediations in virtual environments, analyzing the appropriation and changes in relation to physical and sports practices that promote healthy lifestyles in environments schoolchildren. For this, a mixed methodological design was implemented based on techniques within the quantitative and qualitative approaches; It was executed from a stage of diagnosis, the implementation of the program and the control of exit in a period of six months. As a result, the assimilation of the changes generated with the new didactics, a product of technological mediations, is obtained, being the WhatsApp and YouTube applications the most used and the most satisfying among student users. Likewise, the favorable opinion for participating in this type of experience; Therefore, it is recommended as a useful strategy to involve other members of the family environment.


Article visits 506 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Díaz, V. Díaz, I. Acuña, C. Donoso, A. Nowogrodsky, D. (2002). Evaluación de un programa de actividad física en adultos mayores. Revista española de geriatría y gerontología. Vol. 37. Núm. 2. Tomado de: https://www.elsevier.es/es-revista-revista-espanola-geriatria-gerontologia-124-articulo-evaluacion-un-programa-actividad-fisica-S0211139X02747835
  2. González Jurado J. (2005). La Actividad Física orientada hacia la salud. Revista Síntesis Psicológica. Vol. 32. P. 73-96. Disponible en: https://www.um.es/innova/OCW/actividad_fisica_salud/bibliografia/53c3a16e6368657a5f4261c3b175656c6f735f48414249544f53.html
  3. Guzmán, J. (2007). Las TIC y la Crisis de la Educación. Chile: Biblioteca Digital Virtual Educa. Tomado de: https://virtualeduca.org/documentos/yanez.pdf
  4. Hernández Sampieri, R. (2015). Los métodos mixtos. En: Los métodos mixtos: ¿el fin de la "guerra" entre la investigación cuantitativa y la investigación cualitativa? Tomado de: http://www.postgradoune.edu.pe/pdf/documentos-academicos/ciencias-de-la-educacion/15.pdf
  5. Hernández, R. Fernández, C. & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación, Sexta Edición. Editorial MC Graw Hill Educatión.
  6. Johnson, B. & Onwuegbuzie, A. (2004). Los métodos de investigación mixtos: un paradigma de investigación cuyo tiempo ha llegado. Tomado de: http://edr.sagepub.com/cgi/content/abstract/33/7/14
  7. Jumbo, A.; Cevallos, F. & Huamán, L. (2015). Validación de la encuesta internacional de actividad física “IPAQ” a una muestra de adolescentes de 11 a 15 años de los Centros Educativos Del Casco Urbano De La Ciudad De Cuenca. Universidad de Cuenca-Ecuador. Tomado de: https://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/19656/3/MED-1542.pdf
  8. Márquez, J. (2012). Impacto de las TIC en la educación: funciones y limitaciones. Revista de investigación Editada por Área de Innovación y Desarrollo. Tomado de: https://www.3ciencias.com/wp-content/uploads/2013/01/impacto-de-las-tic.pdf
  9. Martínez, A. Martínez, J. & Martínez, L. (2009). Hábitos de actividad física y su asociación con adiposidad en escolares de 12 a 18 años de edad del municipio de Montería. Universidad de Córdoba. Colombia. Tomado de: https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstream/handle/ucordoba/763/trabajo%20de%20grado%20%28tesis%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  10. Ministerio de Educación Nacional. (2017) ¿Qué son los estilos de vida saludable? Tomado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-350651.html?_noredirect=1
  11. Organización Mundial de la Salud. (2008). Una guía de enfoques basados en población para incrementar los niveles de actividad física. Aplicación de la estrategia mundial sobre régimen alimentario, actividad física y salud. Tomado de: https://www.who.int/dietphysicalactivity/publications/guide_increase_physical_activity/es/
  12. Pérez, L. (2008). La Tecnología Educativa. Tomado de: http://es.slideshare.net/nunin/la-tecnologia-educativa-presentation
  13. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. Tomado de: https://oei.int/oficinas/secretaria-general
  14. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2013). Enfoques estratégicos sobre las tics en educación en América Latina y el Caribe. Chile: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe.
  15. Zenteno, A y Mortera, F. (2011). Integración y apropiación de las TIC en los profesores y alumnos de educación media. Revista Apertura. Vol. 3. Guadalajara, México. P. 2.

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |