Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Relationship between media competencies and digital knowledge in teacher training

Relación entre competencias mediáticas y saberes digitales en la formación de maestros



How to Cite
Saavedra Bautista, C. E., Matallana Rodríguez, D. V., & Medina Jaime, K. D. (2021). Relationship between media competencies and digital knowledge in teacher training. Assensus, 6(10), 203-213. https://doi.org/10.21897/assensus.2543

Dimensions
PlumX
license

The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en

Claudia Esperanza Saavedra Bautista
Dijibath Valentina Matallana Rodríguez
Karen Dayana Medina Jaime

This paper presents a theoretical exploration around the relationship between digital knowledge and media competencies that currently converge on the digital scene. The main objective from which this writing derives is aimed at analyzing research trends, educational practices and discourses based on scientific production in 5 Latin American countries, finding discourses associated with digital knowledge and media competencies, which are sought to be explored theoretically at this writing. The methodological support of this work is framed within the interpretive paradigm with a documentary analysis method. The results show the importance that digital knowledge and media competencies have been occupying within the speeches and investigative practices associated with the ICT and education binomial. It is concluded that both the knowledge and the competences associated with ICT that the reviewed literature indicates have been constituted as possibilities for the transformation of knowledge, creating capacities in people to interact critically with the media either as a consumer or producer of contents.


Article visits 291 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Comisión de la Comunidad Europea. (2007). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones - Un planteamiento europeo de la alfabetización mediática en el entorno digital. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/HTML/?uri=CELEX:52007DC0833&from=ES
  2. Dauster, F., & Carter, B. G. (1960). Las revistas literarias de Hispanoamerica. Breve historia y contenido. Hispania, 43(2), 296. https://doi.org/10.2307/334486
  3. Ferrés, J., & Piscitelli, A. (2012). Media competence. Articulated proposal of dimensions and indicators. [La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores]. Comunicar, 38, 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
  4. García-Ruiz, Rosa, Gozálvez Pérez, Vicent, & Aguaded Gómez, J. Ignacio. (2014). La competencia mediática como reto para la educomunicación: instrumentos de evaluación. Cuadernos.info, (35), 15-27. https://dx.doi.org/10.7764/cdi.35.623
  5. Gozálvez, V., Garcia, R., & Aguaded-g, I. (2014). una cuestión de responsabilidad ética. 79, 17–28.
  6. Gutiérrez Martín, A., & Tyner, K. (2012). Alfabetización mediática en contextos múltiples - Media Literacy in Multiple Contexts. Revista Comunicar, XIX(38), 10–12.
  7. Lara Rivera, J. A., & Grijalva Verdugo, A. A. (2018). E-Ciudadanía y Educación Universitaria: evaluación de saberes digitales en una IES mexicana. Etic@net. Revista Científica Electrónica de Educación y Comunicación En La Sociedad Del Conocimiento, 18(2). https://doi.org/10.30827/eticanet.v2i18.11893
  8. Levis, D. (2006). Alfabetos y saberes : la alfabetización digital. Comunicar, 26, 78–82. https://doi.org/10.3916/25911
  9. Magallanes, L., & Ladaga, S. (2013). Saberes digitales, ¿saberes profesionales? Una lectura del ciberperiodismo desde el conectivismo. 83–109.
  10. Pérez Rodríguez, M. A. (2004). Llos nuevos lenguajes de la comunicación. enseñar y aprender con los medios. 267.
  11. Ramírez, A. R., & Casillas, M. C. (2014, agosto). Saberes Digitales: ejes para la reforma del plan de estudios en la facultad de ingeniería en sistemas de producción agropecuaria. Universidad Veracruzana . Instituto de Investigaciones en Educación. https://www.uv.mx/personal/albramirez/files/2015/02/FISPA-Saberes-Digitales.pdf
  12. Saavedra Bautista, C E Ovalle Barreto, S. A., & Moreno Socha, Y. D. (2018). Competencias mediáticas y sus posibilidades para atenuar las brechas generacionales. Espacios, 39(46). https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85071393359&partnerID=40&md5=1a9879106dcf078645b526c4af742e84
  13. Saavedra Bautista, C. E., Casillas Alvarado, M. A., & Ramírez Martinell, A. (2019). Saberes digitales: Un desafío para los maestros de hoy. CRESUR Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa, 84–91.
  14. Salado Rodríguez, L. I., Ramírez Martinell, A., & Ochoa Landín, R. I. (2017). Saberes digitales en Universidades públicas del Noroeste de México. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 5(2), 0–3.
  15. Tancara, C. (2008). La Investigacion Documental. Versión On-Line ISSN 2413-5720, 16. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S0040-29151993000100008&script=sci_arttext%0Ahttp://www.revistasbolivianas.org.bo/pdf/rts/n17/n17a08.pdf
  16. Vázquez, E. (2016). Los saberes digitales en estudiantes del Sistema Nacional de Bachillerato región Xalapa , Veracruz. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 3(1), 759–776. https://blogs.worldbank.org/es/education/los-circulos-de-aprendizaje-de-la-escuela-nueva-aprendizaje-en-situaciones-de-emergencia
  17. UNESCO (2016). Cinco leyes de Alfabetización Mediática Informacional. [Figura]. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/Events/mil_five_laws_spanish.png

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |