Research and professional development of the Master's in Education Sue Caribe - Universidad de Cartagena
Las apuestas investigativas y el desarrollo profesional de los egresados de la Maestría en Educación Sue Caribe - Universidad de Cartagena
The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Show authors biography
The following are the results obtained in the research Socio-educational transformations: research and professional development of the graduates, Master in Education SUE Caribe Universidad de Cartagena 2008-2017, whose objective was to analyze the changes that have arisen from the graduate work in the context where it was implemented and the professional development of the graduates. This research was approached theoretically and methodologically from a historical hermeneutic approach, the techniques of information collection used were the interview, life history and focus group. The results showed that the Master's degree works impacted the context where they were developed, the experience that the graduates had in the course of the program accounts for changes in pedagogical practices, the development of human and research competencies. It was concluded that the program enjoys a good name and great recognition in the academic communities. Teachers and other professionals from different areas of knowledge have studied it, the degree works include diverse themes that show the plurality and versatility of the same, taking into account the social reality that surrounds the educational institutions of the Caribbean Region.
Article visits 212 | PDF visits
Downloads
- Abero, L., Berardi, L., Capocasale, A., Garcia, S., & Rojas, R. (2015). Investigación Educativa, Abriendo puertas al conocimiento. In CONTEXTO S.R.L.
- Becerril, P. R. (2018). La investigación educativa : concepto y antecedentes. 57–61.
- Bermejo González, A. R. (2009). La expresión artística pajarito hacia una construcción didáctica por la salvaguarda del patrimonio cultural inmaterial.
- Cabrera Fernandez, M. (2009). Estrategias Didácticas para la enseñanza y el aprendizaje del periodismo escrito en educación superior.
- CNA, C. N. de A. (2013). Acreditación de programas de pregrado en Colombia. www.cna.gov.co
- De la Ossa, D. P., Rodríguez, G. P., & Ramos, Z. A. (2017). Educación ciudadana herramienta clave para la reconciliación, la convivencia y el fortalecimiento de la democracia. Assensus, 2(2), 40-48.
- Díaz, V. (2006). Formación Docente , Práctica Pedagógica y Saber Pedagógico Víctor Díaz Quero. Laurus, Revista de Educación, 12, 88–103. http://www.redalyc.org/pdf/761/76109906.pdf
- Fernández Collado, C., Baptista Lucio, P., & Hernández Sampieri, R. (2014). Metodología de la Investigación. Editorial McGraw Hill.
- García, C. (2001). Estrategias para hacer de la experiencia investigativa un proceso formativo. Uni-Pluri/Versidad, 1(1), 57–60. https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/view/12379/11213
- Hamui-Sutton, A., & Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación En Educación Médica, 2(5), 55–60. https://doi.org/10.1016/s2007-5057(13)72683-8
- Hernández, F., Sancho, J., & Rivas, J. (2011). Historias de Vida en Educación Biografias en contexto. Esbrina.
- Lago, D., López, E., Municio, P., Ospina, R., & Vergara, G. (2013). La Calidad de la Educación Superior. ¿Un reto o una utopía?
- Lago de Vergara, D., Gamoba Suarez, A. A., & Montes Miranda, A. J. (2014). Calidad de la educación superior: un análisis de sus principales determinantes. saber, ciencia y Libertad, 8(2), 157–170.
- Loaiza Zuluaga, Y. E., Rengifo Rodríguez, J. C., & Vargas López, H. H. (2012). La Práctica Pedagógica De Los Docentes Universitarios En El Área De La Salud Y Su Relación Con El Desempeño Académico. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 8(1), 95–118.
- Ocaña, R. (2010). Pasado y presente de la investigación educativa. Revista Digital Universitaria 1, 11(2), 1–7.
- Palacio, G., & Oyola, P. (2010). Transformaciones curriculares del Programa de Contaduria Pública de la Universidad de Cartagena desde sus inicios hasta el año 2004. https://doi.org/10.1558/jsrnc.v4il.24
- Puyana Villamizar, Y., & Barreto Gama, J. (1994). La historia de vida: recurso en la investigación cualitativa. Reflexiones metodológicas. Maguaré, 10, 6.
- Puche Arrieta, A. (2020). Pertinencia de prácticas pedagógicas de docentes en el marco de la Pedagogía para el Encuentro. Assensus, 5(9), 132 - 151. https://doi.org/10.21897/assensus.2248
- Rabell-López, M. J., Labarta-Varona, M., & Galbán-Peramo, P. (2016). Experiencias de superación profesional en una biblioteca universitaria. Luz, 4, 18–27.
- Ruiz Silva, A., & Chaux Torres, E. (2005). La Formación de Competencias Ciudadanas La Formación de Competencias Ciudadana. Asociación Colombiana de Facultades de Educación - Ascofade, 150.
- Rodríguez Ballesteros, L. F., & Martínez Martínez, H. E. (2013). El Impacto y las tendencias de la Investigación Educativa y Pedagógica en la Maestría en Educación SUE Caribe.
- Sánchez, A., Boix, J., & Jurado, P. (2009). La sociedad del conocimiento y las tics: una inmejorable oportunidad para el cambio docente. Revista de Medios y Educación, 34, 179–204. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=368/36812036013
- Sierra, I., Piñeres, D., Correa, C., & Mejia, O. . . (2005). Documento general, Sistema de Universidades Estatales del Caribe.
- Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Ediciones Morata.
- Taylor, S. J., & Bogdan, R. (2000). Introducción a los métodos cualitativos. In PAIDOS. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
- Varela-Arrégoces, Rocío y Zapata-Rico, M. (2008). Aprendiendo a investigar Investigando el Carnaval de Barranquilla.