Teaching styles for competency-based vocational training. A proposal based on inclusive and creative practices
Estilos de enseñanza para la formación por competencias laborales. Una propuesta basada en prácticas inclusivas y creativas.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Show authors biography
This research focused on designing a methodological strategy that integrates learning and teaching styles for competency-based training in technical and technological programs at Servicio Nacional de Aprendizaje (SENA). Using a qualitative action-research approach, the teaching styles of instructors were explored, revealing a tendency towards socializing, cognitive, and participatory styles. This led to the development and validation of a strategy based on Universal Design for Learning (UDL), which focuses on adapting educational planning and evaluation to the needs and thought styles of students. Instructors emphasized the importance of ICT and the simplification of language used in the strategy for better understanding and assimilation of knowledge. The proposed strategy promotes active participation and quality training adapted to the diversity of learning and teaching styles. The research underscores the importance of responsible adaptation and renewal of educational practices, driven by the educational community to encourage new approaches and strategies that respect the complexity and dynamism of educational environments. It also highlights the relevance of continuously reviewing and valuing the training practices of instructors to ensure quality and inclusion in formative processes, using methodological strategies focused on teaching to learn and create in a dynamic and challenging environment.
Article visits 100 | PDF visits
Downloads
- Álvarez Fonseca, L. Y., & Pérez Vargas, O. R. (2017). Retos del SENA en el marco de la educación terciaria en Colombia. Revista Rutas de formación: prácticas y experiencias, 3, 36. https://doi.org/10.24236/24631388.n3.2016.632
- ASALE, R.-, & RAE. (2001). Estilo | Diccionario de la lengua española. «Diccionario de la lengua española» - Edición del Tricentenario. https://dle.rae.es/estilo
- Bernete García, F. (2014). Análisis de contenido. https://hdl.handle.net/20.500.14352/35671
- Bray, M., Adamson, B., & Mason, M. (2010). Mark Bray—Educacion Comparada Enfoques Metodos. https://www.academia.edu/60953448/Mark_Bray_Educacion_Comparada_Enfoques_Metodos
- Brito, J. A. B. (2020). Estilos de aprendizajes en el Sena, una mirada desde el rol de instructor. Renovat: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, Tecnología e Innovación, 4(1), Article 1.
- Buss Thofehrn, M., López Montesinos, M. J., Rutz Porto, A., Coelho Amestoy, S., Oliveira Arrieira, I. C. de, & Mikla, M. (2013). Grupo focal: Una técnica de recogida de datos en investigaciones cualitativas. Index de Enfermería, 22(1-2), 75-78. https://doi.org/10.4321/S1132-12962013000100016
- Cerezo, L., Mayer, L. J., & Vommaro, P. A. (2020). Desigualdades y juventudes en América Latina: Miradas desde los procesos generacionales en torno a la educación y la participación. En Las desigualdades en clave generacional hoy: Las juventudes y las infancias en el escenario Latinoamericano y Caribeño. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/144786
- Colmenares, A., & Piñero, M. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socio-educativas. Laurus, 14(27), 96-114.
- Delgado, M. A. D. (1991). Los estilos de enseñanza en la educación física: Propuesta para una reforma de la enseñanza. Universidad de Granada, Instituto de Ciencias de la Educación.
- González Peiteado, M. (2013). Los estilos de enseñanza y aprendizaje como soporte de la actividad docente. Revista de Estilos de Aprendizaje, 6(11), Article 11. https://doi.org/10.55777/rea.v6i11.971
- Jacinto, C. (s. f.). Políticas públicas de capacitación laboral de jóvenes en Argentina: Un análisis desde las expectativas y las estrategias de los actores.
- Laudadio, M. J., & Da Dalt, E. (2014). Estudio de los estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje en la universidad. Educación y Educadores, 17(3), 483-498. https://doi.org/10.5294/edu.2014.17.3.5
- Maggio, M. (2020). Los equipos de conducción frente al covid-19: Claves para acompañar y orientar a los docentes, las familias y los estudiantes en contextos de emergencia.
- Malacaria, M. I. (2009). Estilos de enseñanza, estilos de aprendizaje y desempeño académico. instname:Universidad FASTA. http://redi.ufasta.edu.ar:8082/jspui/handle/123456789/1490
- Martínez-Geijo, P. (2008). Estilos de enseñanza: conceptualización e investigación. (En función de los estilos de aprendizaje de Alonso, Gallego y Honey). Revista de Estilos de Aprendizaje, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.55777/rea.v1i2.858
- Pastor, C. A., Sánchez Serrano, J. M., & Zubillaga del Río, A. (2014). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA).
- Pérez, C. V., & González, O. H. (2017). El Diseño Universal para el Aprendizaje, una alternativa para la inclusión educativa en Chile. Atenas, 4(40), 105-120.
- Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar (1. ed., 6. reimppr). Graó.
- Pupo, E. A. (2012). Los estilos de enseñanza, una necesidad para la atención de los estilos de aprendizaje en la educación universitaria. Revista de Estilos de Aprendizaje, 5(10), Article 10. https://doi.org/10.55777/rea.v5i10.962
- Restrepo, B. R. (2009). Investigación de aula: Formas y actores. Revista Educación y Pedagogía, 53, Article 53.
- Velasco, M., & Mosquera, F. (2007). Estrategias didácticas para el Aprendizaje Colaborativo.
- Ventura, A. C. (2011). Estilos de aprendizaje y prácticas de enseñanza en la universidad: Un binomio que sustenta la calidad educativa. Perfiles educativos, 33(spe), 142-154.
- Vignau, B. S. S., & López, Y. V. (2008). Diseño de Sistemas de Información Documental. Consideraciones teóricas. Ciencias de la Información, 39(3), 21-29.