Didactic Strategies Integrating Learning Styles in a Technology Program in Human Talent Management
Estrategias didácticas integradoras de los estilos de aprendizaje en un programa tecnológico para la gestión del talento humano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Show authors biography
This article presents the results of a research focused on the identification of methodological routes to design integrative didactic strategies in the program "Technology in Human Talent Management Sena-Regional Córdoba". The study proposes the development of strategies that incorporate learning styles, creating enriched learning environments to promote work and socio-emotional competencies that structure a comprehensive and quality education. Using a mixed design, the CHAEA questionnaire was applied and the results were contrasted with the documentary review and analysis of academic processes. The prevalence of activities focused on reading and application of content is highlighted, with little explicitness of strategies that recognize and enhance specific learning styles. It is concluded that 70% of the styles identified are theoretical and pragmatic, evidencing the need to integrate other styles that favor meaningful, relevant and quality learning into the training processes. To this end, instructors are encouraged to promote enriched environments that transcend the diagnosis of disciplinary styles and knowledge and work on the development of socio-emotional competencies and skills that promote empowerment in the learner, decision-making focused on self-analysis and appreciation of the importance of disciplinary and procedural mastery in their personal growth and work performance.
Article visits 87 | PDF visits
Downloads
- Aguirre, J. P., Vaca, V. D. C., & Vaca, M. (2019). Educación Steam: Entrada a la sociedad del conocimiento. Ciencia Digital, 3(3.4.), 212-227. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v3i3.4..847
- Alonso, C., Gallego, D., & Honey, P. (1994). Los Estilos de Aprendizaje: Procedimientos de diagnóstico y mejora,.
- Barandiarán Galdós, M., Barrenetxea Ayesta, M., Cardona Rodríguez, A., Mijangos del Campo, J. J., & Olaskoaga Larrauri, J. (2013). Diagnóstico de los estilos de aprendizaje de los estudiantes universitarios para la mejora de los resultados académicos. Universitat de Girona. Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach. https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/8274
- Campbell, D., & Fiske, D. (1959). Convergent and Discriminant Validation By the Multitrait-Multimethod Matrix. Psychological Bulletin, 56, 81-105. https://doi.org/10.1037/h0046016
- Carrascal Torres, S. N. (2010). Integración de tareas. https://digibug.ugr.es/handle/10481/5622
- Correa, P. F. J. (2008). Ambientes de Aprendizaje en el siglo XXI. E-mail Educativo, 1.
- Chaves Montero, A. (2018). La utilización de una metodología mixta en investigación social. UTMACH. https://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/15178
- Clark, B. (2008). Growing up gifted: Developing the potential of children at home and at school (7th ed). Pearson/Merrill Prentice Hall. http://catdir.loc.gov/catdir/toc/ecip0710/2007002647.html
- Díaz, F., & Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista, 2, 1-27.
- Domínguez, M., Ramírez-Montoya, M.-S., & Glasserman-Morales, L. (2014). Apropiación tecnológica en ambientes enriquecidos con tecnología en nivel preescolar. Revista Electronica de Tecnología Educativa, 1-12. https://doi.org/10.21556/edutec.2014.49.116
- Escurra-Mayaute, L. M. (2011). Análisis psicométrico del Cuestionario de Honey y Alonso de Estilos de Aprendizaje (CHAEA ) con los modelos de la Teoría Clásica de los Tests y de Rasch. Persona, 014, Article 014. https://doi.org/10.26439/persona2011.n014.253
- Espinoza Freire, E. (2019). Estilos de aprendizaje. Aplicación del Cuestionario Honey -Alonso en estudiantes de la Universidad Técnica de Machala. Espacios, 40, 42-51.
- Gutiérrez Tapias, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias para enseñar: Su relación con el desarrollo emocional y «aprender a aprender». Tendencias pedagógicas, 31, 83-96.
- ICFES. (2022). Informe nacional de resultados Saber TyT ̶ SENA 2021.
- Lago, B., Colvin, L., & Cacheiro, M. (2008). Estilos de aprendizaje y actividades polifásicas: Modelo EAAP. Revista de Estilos de Aprendizaje, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.55777/rea.v1i2.847
- Leyva, N. V. L., & Espinoza, F. E. (2021). Características de la evaluación educativa en el proceso de aprendizaje. Universidad y Sociedad, 13(6), Article 6.
- Martínez, E. (2014). Pedagogía tradicional y pedagogía crítica—PDF Descargar libre. https://docplayer.es/34951137-Pedagogia-tradicional-y-pedagogia-critica.html
- MEN. (2009). Decreto 3963 de octubre 14 de 2009. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Recuperado 16 de noviembre de 2023, de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-205955.html
- Molano, M. A. (2021). Aproximación a una didáctica interestructural. Lúdica Pedagógica, (33), 79-92. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/13216
- Monereo, C., Catello, Clariana, Palma, & Perez. (2007). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela.
- Monereo, C., Pozo, J. I., & Castelló, M. (2001). La enseñanza de estrategias de aprendizaje en el contexto escolar. Psicología de la educación escolar, 2, 235-258.
- Monereo, C., Castelló, M., Clariana, M., Palma, M., & Pérez, M. L. (2000). Estrategias de enseñanza y aprendizaje.
- Novak, J. D. (1991). Ayudar a los alumnos a aprender cómo aprender: La opinión de un profesor-investigador. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 9(3), 215-228.
- Pineda, I. A. S., & Torres, N. C. (2008). La gestión de ambientes de aprendizaje y el desarrollo de competencias. Grupo Investigación Cymted-L.
- Pole, K. (2009) "Diseño de metodologías mixtas. Una revisión de las estrategias para combinar metodologías cuantitativas y cualitativas". En Renglones, revista arbitrada en ciencias sociales y humanidades, núm.60. Tlaquepaque, Jalisco: ITESO.
- Pupo, E. A. (2012). Los estilos de enseñanza, una necesidad para la atención de los estilos de aprendizaje en la educación universitaria. Revista de Estilos de Aprendizaje, 5(10), Article 10. https://doi.org/10.55777/rea.v5i10.962
- Ramírez, L. V. (2008). Educaciòn basada en competencias y el proyecto tuning en europa y latinoamèrica.
- Rodríguez, Y. G., Fernández, R. D. L. H., & Mateos, M. E. (2021). Educación física y enseñanzas artísticas: Estilos de enseñanza, metodologías, estrategias y propuestas innovadoras. Revista de Estilos de Aprendizaje, 14(28), Article 28. https://doi.org/10.55777/rea.v14i28.4059
- Salcedo, S. M. C. (2015). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de la Escuela Profesional de Administración de la Universidad Peruana Unión, 2014. Revista de Investigación Valor Agregado, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.17162/riva.v2i1.843
- SENA. (2013). Sena-Documento Orientaciones Elaboracion Guias Aprendizaje | PDF | Evaluación | Aprendizaje. Scribd. https://es.scribd.com/document/202405644/Sena-documento-Orientaciones-Elaboracion-Guias-Aprendizaje
- SENA CCIT. (2021). Formato Guía de Aprendizaje. Proceso de Gestión de Formación Profesional Integral.
- Simón, V. S. (2011). «Diversidad de estilos de aprendizaje en el aula de música de ESO» [Diversity of learning styles in the music classrroom of ESO]. ENSAYOS. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 26, 179-195. https://doi.org/10.18239/ensayos.v26i0.78
- Valenzuela, G. A. V., Rodríguez, J. M. M., & Beltrones, A. V. G. (2011). Predomina el estilo reflexivo en estudiantes de la licenciatura en derecho de la universidad de sonora, MÉXICO. Revista de Estilos de Aprendizaje, 4(8), Article 8. https://doi.org/10.55777/rea.v4i8.944
- Vessuri, H. (2016). La Ciencia para el desarrollo sostenible: Agenda 2030—UNESCO Biblioteca Digital. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246428
- Villalobos, L., González, M., Muñoz, J., Ostoic, C., & Veliz, N. (2015). Estilos de aprendizaje de Honey-Alonso en estudiantes de ingreso universidad Antofagasta 2012-2013-2014-2015. Congresos CLABES. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1178
- Yus Ramos, R., Fernández Navas, M., Gallardo Gil, M., Barquín Ruiz, J., Sepúlveda Ruiz, M. a P., & Serván Núñez, M. a J. (2013). La competencia científica y su evaluación. Análisis de las pruebas estandarizadas de PISA. https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2013/re360/re360-25.html.