Multicultural and intercultural educational practices aimed at cultural diversity: A systematic review
Prácticas educativas multiculturales e interculturales orientadas a la diversidad cultural: Una revisión sistemática
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Show authors biography
Diversity is part of the context of society, which is why it requires that it be taken into account in different environments, especially in the educational system, since it is part of the actors of change and transformation in human beings. The objective of this article was to identify the multicultural and intercultural educational practices oriented to cultural diversity reported in the scientific literature between the years 2019 and 2023. A systematic review was carried out in which a search was carried out in databases such as Scopus, Scielo, ERIC and WOS, identifying 9 empirical articles after elimination by inclusion and exclusion criteria. The results indicated that the intercultural and multicultural educational practices most frequently used are those related to ICT, that is, technological means favor intercultural competence and the inclusion of cultural diversity in academia. Likewise, it is identified that interdisciplinary work is of interest for the management of these practices.
Article visits 35 | PDF visits
Downloads
- Arocena, F., y Sobottka, E. A. (2017). Diversidad cultural en América Latina. Civitas: Revista De Ciências Sociais, 17(2), 205–209. https://doi.org/10.15448/1984-7289.2017.2.28303
- Avendaño, R., Hernández, C. y Prada, R. (2021). Uso de las Tecnología de Información y Comunicación como valor pedagógico en tiempos de crisis. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23(36), 135-159. https://doi.org/10.19053/01227238.116
- Bedregal, P., Besoain, C., Reinoso, A., y Zubarew, T. (2017). La investigación cualitativa: un aporte para mejorar los servicios de salud. Revista médica de Chile, 145(3), 373-379. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872017000300012
- Bonilla, O. y Muñoz, D. (2022). Educación rural mediada por tecnología tradicional en tiempos de pandemia 2020-2022. Entre Ciencia e Ingeniería, 16(31), 51-59. https://doi.org/10.31908/19098367.2778
- Brazill, S. C. (2020). Pedagogical Strategies for Teaching a Multicultural Education Course: From Safe Space to Brave Space for a Community of Learners. Educational Research: Theory and Practice, 31(2), 56-71. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1274538.pdf
- Brenes Venegas, J., Herrera López, Y., Méndez Elizondo, F., Morales Trejos, C., y Rodríguez Oviedo, I. (2019). Intervención desde orientación para el reconocimiento de la diversidad: Consideraciones interculturales en el espacio escolar. Actualidades investigativas en educación, 19(1), 379-410. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v19i1.35707.
- Campoverde, E., Espinoza, E., & Guamán, V. (2017). La integración de los estudiantes en trabajos cooperativos como principios para la diversidad cultural. (Ponencia). Memorias del tercer Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas: Por una educación inclusiva: con todos y para el bien de todos. Guayaquil, Ecuador.
- De Castro, A., Dyba, N., Cortez, E. y Benito, G. (2019). Collaborative Online International Learning to Prepare Students for Multicultural Work Environments. Nurse Educator 44(4), 1-5. https://doi.org/10.1097/NNE.0000000000000609
- Díaz, D., Crespo, J., y Contreras, M. (2021). Las redes sociales para fomentar la interculturalidad en la educación superior. Revista Andina de Educación, 5(1). https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.1.10.
- Espinoza, E., Herrera, L., y Rengifo, G. (2020). La diversidad cultural en la educación básica. Revista Científica, Cultura, Comunicación y Desarrollo, 5(3), 64-68. https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/260
- Formichella, M., y Alderete, M. (2020). El efecto de las TIC en el desempeño educativo: El análisis de la comprensión lectora. Semestre Económico, 23(54), 181-199. https://doi.org/10.22395/seec.v23n54a9
- García, M., Fuentes, N., Rodríguez, A. (2021). Educational Leadership for Social Justice in Multicultural Contexts: The Case of Melilla, Spain. Leadership and Policy in Schools,20, (1), 76 – 94. https://doi.org/10.1080/15700763.2020.1833939.
- García, M., Muñoz, A. y Arévalo, M. (2022). Competencias digitales de los docentes en formación: dimensiones y componentes que promueven su desarrollo. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 22(42), e20220105. https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/20220205
- García, M., y Vegas, H. (2019). La importancia de la formación integral en los procesos de inclusión de estudiantes con discapacidad cognitiva. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 4(2), 53-65. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i2.2132
- Higuera, E., y Castillo, N. (2015). La interculturalidad como desafío para la educación ecuatoriana. Revista Sophia, (18), 147-162. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846095009.pdf
- Hurtado, Y., Mendoza, R. y Viejó, A. (2019). Los desafíos de la formación docente inclusiva: Perspectivas desde el contexto latinoamericano. Revista Internacional De Apoyo a La inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 5(2). https://doi.org/10.17561/riai.v5.n2.9
- León, J. y Tapia, E. (2013). Educación con TIC para la sociedad del conocimiento. Revista Digital Universitaria, 14(1), 1-12. https://www.revista.unam.mx/vol.14/num2/art16/art16.pdf
- Mamaeva, E., Grinshkun, A., Masharova, T., y
- Shunina, L. (2022). Augmented Reality Technology as a Means of Forming Master’s Degree Students’ Multicultural Competence. European Journal of Contemporary Education Open Access, 11(4),1147 – 1163. http://dx.doi.org/10.13187/ejced.2022.4.1147.
- Martin, T.J., Esteve-Faubel, J.M., Esteve-Faubel, R.P. (2021). Developing intercultural citizenship competences in higher education by using a literary excerpt in an-English as a Foreign Language (EFL) context. Intercultural Education 32(6), 649-666.
- Martínez, J., Burbano, M., y Burbano, E. (2019). Obstáculos y perspectivas al emplear tecnologías de información para enseñar contabilidad. Educación y Humanismo, 21(37), 104–119. https://doi.org/10.17081/eduhum.21.37.3461
- Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D. G. (2009). Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. Journal of Clinical Epidemiology, 62(10), 1006–1012.
- Monsalve, M., Ortiz, M., Paredes, M., Jiménez, D., Pérez, L., Pacheco, C., & Lora, M. (2019). Relación Docencia-Abordaje de las Competencias Investigativas y Variables Relacionadas en Docentes Universitarios: Una Revisión. En, M. Monsalve (Ed.), La investigación en contextos interdisciplinarios. (pp. 26-43). Ediciones INFOTEP.
- Page, M., McKenzie, J., Bossuyt, P., Boutron, I., Hoffmann, T., Mulrow, C., y Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. International journal of surgery, 88, 105906. https://doi.org/10.1136/bmj.n71
- Rivera, A., Galdós, S., y Espinoza, E. (2020). Educación intercultural y aprendizaje significativo: un reto para la educación básica en el Ecuador. Conrado, 16(75), 390-396. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000400390
- Rodríguez, J. (2023). La importancia de la diversidad y la inclusión en el ámbito educativo. Estudios y Perspectivas, Revista Científica y Académica , 3(2), 16–47. https://doi.org/10.61384/r.c.a.v3i2.30
- Roegiers, X. (2014). Una pedagogía de la integración: Competencias e integración de los conocimientos en la enseñanza. Fondo de Cultura Económica.
- Ruiz, A. (2011). Modelos educativos frente a la diversidad cultural: la educación intercultural. Luna Azul, (33), 15-30. http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n33/n33a03.pdf
- Sorge, S., Doorman, M., Maass, K., Straser, O., Hesse, A., Jonker, V., y Wijers, M. (2023). Supporting mathematics and science teachers in implementing intercultural learning. ZDM–Mathematics Education, 1-13. https://doi.org/10.1007/s11858-023-01478-3
- Üzüm, B., Akayoglu, S., y Yazan, B. (2020). Using telecollaboration to promote intercultural competence in teacher training classrooms in Turkey and the USA. ReCALL, 32(2), 162-177. https://doi.org/10.1017/S0958344019000235.