Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

MOOCs: approximations to a dissemination strategy for the social appropriation of knowledge.

MOOCs: aproximaciones a una estrategia de divulgación para la apropiación social del conocimiento



How to Cite
Morales Rodríguez, A., Valencia Molina, C. T., & Del Valle Jiménez, D. (2019). MOOCs: approximations to a dissemination strategy for the social appropriation of knowledge. Ingeniería E Innovación, 7(1). https://doi.org/10.21897/23460466.1707

Dimensions
PlumX
Adriana Morales Rodríguez
Claudia Tatiana Valencia Molina
Donovan Del Valle Jiménez

Adriana Morales Rodríguez

Master en aplicaciones multimedia. Coordinadora de producción de recursos educativos. Colombia. Adrianamorales@javerianacali.edu.co


Claudia Tatiana Valencia Molina

Master en E-learning. Directora del Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación - CRAI. Colombia. tvalencia@javerianacali.edu.co


Donovan Del Valle Jiménez

Magister en Tecnología Educativa. Jefe de Javevirtual. Colombia. 


The educational proposal of the MOOC of the Pontificia Universidad Javeriana is based on an educational model for virtual training projects, which is based on the following pillars: The identity of the education of the company of Jesus, Ignatian Pedagogy as a distinctive element of the Institutional Educational Project and the perspective of the reflective use of ICT in teaching and learning processes. This fundamental basis has been essential to promote participation. The results are related to the areas of knowledge, the didactic activities, the expositive experience and the possibility of making accessible, adequate and significant, the expert saber through recognition. use and transformation of ICT as mediating resources that transcend as well as content management to generate significant learning and opportunities for the University to disseminate for the social appropriation of knowledge.


Article visits 740 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.

[1]. Borda, M., Maldonado, O. (2010) Estrategia nacional de apropiación social de la ciencia, la tecnología y la innovación. Bogota, Colombia: Colciencias, ISBN: 978-958-8290-50-8.
[2]. Capdevila, R., & Aranzadi, P. (2014). Los Cursos Online Masivos y Abiertos: ¿Oportunidad o Amenaza para las Universidades Iberoamericanas? RIED.Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, volumen 17, nº 1, 69-82.
[3]. Compañía de Jesús. (1993). Pedagogía Ignaciana: Un planteamiento Práctico. Documento Corporativo, 29-172.
[4]. Marín Agudelo, Sebastián Alejandro. Apropiación social del conocimiento: una nueva dimensión de los archivos. Revista Interamericana de Bibliotecología. 2012, vol. 35, n° 1; pp. 55-62.
[5]. Serna Collazos, A., Valencia Molina, C. T., Morales Rodriguez, A. (2017). MOOCS: Pontificia Universidad Javeriana-Cali: trascendiendo la gestión de contenidos, generando aprendizajes significativos. XXIII Congreso Internacional sobre Educación Bimodal TELEDU 2017.
[6]. Torres Mancera, D., & Gago Saldaña, D. (2014). Los MOOCs y su papel en la creación de comunidades de aprendizaje y participación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(1).
[7]. Velazco, P. C. (2013). Relaciones entre la Pedagogía Ignaciana y las estrategias de enseñanza del modelo no directivo para el desarrollo de la conciencia emocional. Lima: Universidad Ruiz de Montoya.


Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |