Pedagogical strategies for the teaching of integral solid waste management in educational institutions
Estrategias pedagógicas para la enseñanza de la gestión integral de residuos sólidos en instituciones educativas
Show authors biography
This article presents the findings and the discussion developed with the argumentative reflection of different experiences that have been made around the teaching of integral solid waste management with the aim of implementing strategies in educational institutions. The study was conducted from a qualitative approach, under a review design based on case studies, with about 25 articles analyzed. The results indicate that the strategies with the highest incidence in school solid waste management learning in the community were Project-Oriented Learning, Cooperative Learning and Problem-Based Learning, when complemented by specific activities such as Oral Presentation and Interrogation; generating a better understanding of management processes such as Collection at Source, Classification, Storage, Reuse and Final Disposal.
Article visits 572 | PDF visits
Downloads
- Alayon Jiménez, P. (2018). Formulación de estrategias de gestión de residuos sólidos en la institución educativa rural departamental chimbe en el municipio de Albán–Cundinamarca, implementando la técnica de las 3r’s (Doctoral dissertation).
- Álvarez Múnera, M. C., Bedoya Bedoya, D. M., & Londoño Rivera, J. M. (2020). Propuesta lúdica de intervención en educación para el manejo de los residuos sólidos en la Institución Educativa Rural Ovejas.
- Alzate Echeverri, J. C. (2019). Gestión integral de los residuos sólidos en la Institución Educativa Miraflores (Medellín).
- Área Metropolitana del Valle de Aburrá y Universidad Pontifica Bolivariana. (2008). Guía para el maneo integral de residuos.
- Brito García, C. y Giraldo Mejía, A. (2016). Estrategias educativo-ambientales para el manejo integral de residuos sólidos en instituciones educativas. Caso de estudio colegio María Dolorosa Municipio de Pereira. (Tesis de pregrado, Universidad Tecnológica de Pereira).
- https://core.ac.uk/download/pdf/84108271.pdf
- Castellanos, C., Tovar, N., y Martínez, C. (2019). Modelo de gestión de residuos sólidos para el colegio Gimnasio El Lago (Tesis de especialización, Universidad Piloto de Colombia, Especialización en gerencia de proyectos). Repositorio institucional.
- Castilla Uparela, E. y Miranda Brochero, R. (2019). Proyecto Escolar PRAE, estrategia pedagógica de sensibilización y Ambiente. (Tesis de pregrado, Universidad de la Costa CUC).
- https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/2987/1002410379%20-%201082046327.pdf?sequence=1
- Chaguala Vela, E. (2017). Manejo de residuos sólidos en la institución educativa los Libertadores.
- González Palacios, J. (2018). Gestión Responsable de Residuos Sólidos en el Colegio de la Universidad Libre. (Tesis de especialización, Fundación Universitaria los Libertadores). Repositorio institucional.
- https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/1826
- Mena Casas, F. yValencia Rentería, G. (2020). Proyecto ambiental escolar PRAE de la institución educativa Alejandro Vélez Barrientos.
- www.iealejandrovelez.edu.co/wp-content/uploads/2020/11/Proyecto-pedagogico-PRAE-2020_compressed.pdf
- Mendoza Mendoza, R. y Loor, I. (2021). Estrategias Didácticas para la Enseñanza de las Ciencias Naturales y Desarrollo del Pensamiento Científico. Revista científica dominio de las ciencias, 8(1), 859-875
- Mora, A. y Guido, F. (2010). La enseñanza de las ciencias naturales en la escuela: problemas y perspectivas. Revista pensamiento actual, 2(2), 17-26.
- Ortiz Fajardo, C. (2009). Estrategias didácticas en la enseñanza de las Ciencias Naturales. Colegio hispanoamericano.
- Sandín, E. (2006). La investigación educativa: claves teóricas. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Barcelona: España.
- Santos Tristancho, Y. (2020). Diseño de un proyecto ambiental escolar (PRAE) basado en el manejo de los residuos sólidos en el grado décimo de una institución educativa del municipio de Girón Santander. (Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Bucaramanga UNAB).
- https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/11906/2020_Tesis_Yulieth_Marcela_Santos_Tristancho.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Vega Montesillo, V., Herrera Milla, N., Nieto Alcántara, M., García Yale, F. y Postijo Remache, F. (2012). Proyectos educativos ambientales para reducir la contaminación con residuos sólidos en la institución educativa “Hermilio Valdizán” de Huánuco. Investigación Valdizana, 6(1), 27-30.
- Villegas Valle, V. y Rodríguez Márquez, Y. (2018). Proyecto Ambiental Escolar-Prae Institución Educativa Joaquín Ochoa Maestre “Cuida tu Entorno”. Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD.
- https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/21177/1065656396.pdf;jsessionid=F03EC72A99EEE0761E1B29D2D8333E49.jvm1?sequence=3
- Bastidas, J. V., & Vera, J. M. (2020). Biocombustible Sólido A Partir De Residuos Que Generan Los Procesos Agroindustriales Del Sector El Empalme. Ingeniería e Innovación, 8(22).
- Vera, E. L. (2021). Bioplásticos a partir de residuos del cacao, una alternativa para mitigar la contaminación por plástico. Ingeniería e Innovación, 9(1).