Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Relevance and the sense of the pedagogical practices of the teacher´s Pedagogy for to Meet

Pertinencia de prácticas pedagógicas de docentes en el marco de la Pedagogía para el Encuentro



How to Cite
Puche Arrieta, A. A. (2020). Relevance and the sense of the pedagogical practices of the teacher´s Pedagogy for to Meet. Assensus, 5(9), 132-151. https://doi.org/10.21897/assensus.2248

Dimensions
PlumX
license

The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en

Abraham Antonio Puche Arrieta

The purpose of this research was to understand the sense and relevance of the teacher’s pedagogical practices in the school Leon de Greiff de Cereté, within of the pedagogical model “The Meeting Pedagogy”. The purpose of this research was to understand the sense and relevance of the teacher’s pedagogical practicum in The Liceo Leon de Greiff of Cereté, in the Meeting Pedagogy framework. The methodology used was a qualitative research and an ethnographic method. The sample was collected by six chosen teachers under criteria of labor seniority and professional performance, they were interviewed using a semi-structured questionnaire in order to know aspects such as: pedagogical practicum, knowing of the pedagogical model “Meeting Pedagogy”, matching and articulation of the institutional model with the practicum, relevant education, relevance of the pedagogical practicum and the relationship of the pedagogical model with a relevant education. The data collection technique was, the open question interview. The findings demonstrate that the educational ones know The Meeting Pedagogy as the institutional pedagogical model, conceives it like a model to get the integral formation of the students. Nevertheless, when teaching in context some of these strategies are rarely implemented, instead of them, a traditionalistic methodology was more likely to use.  It can be concluded that they use diverse strategies to articulate the Pedagogical and didactical practices with the new model of The Meeting Pedagogy, standing out in making a good management of education.


Article visits 961 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Aarón, M. (2016). El contexto, elemento de análisis para enseñar. Zona Próxima, (25), 34-48. ISSN: 1657-2416. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=853/85350504004
  2. Aguilar Gavira, S. & Barroso Osuna, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (47), 73-88. ISSN: 1133-8482. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=368/36841180005
  3. Altet, M. (2008). La competencia del maestro profesional o la importancia de saber analizar las prácticas. En Paquay, L. et al. (Coords.). La formación profesional del maestro. Estrategias y competencias (pp. 33-54). México, DF: Fondo de Cultura Económica.
  4. Banco mundial (2016). La calidad de la educación en Colombia. (1ª ed.). Bogotá. Colombia.
  5. Remolina Caviedes, J. (2018). El Banco Mundial y la política educativa para Colombia y Brasil
  6. CUYNACO, Colombia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), vol. XLVIII, núm. 1, 2018. Universidad Iberoamericana, Ciudad de México. Recuperado en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/270/27057919007/html/index.html
  7. Castellanos Galindo, S. & Yaya Escobar, R. (2013). La reflexión docente y la construcción de conocimiento: una experiencia desde la práctica. Sinéctica, (41), 2-18. Recuperado en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2013000200006&lng=es&tlng=es.
  8. Castro, L y Muñoz, Y (2015). Las prácticas pedagógicas de los profesores, reconocidos por su excelente desempeño en la evaluación docente de una institución de educación superior oficial, de la región Caribe Universidad del Norte. Maestría en educación. Barranquilla. Recuperado en: http://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/
  9. Constitución Política de Colombia (1991). Artículos 13, 27 y 67. Recuperado de: https://www.ramajudicial.gov.co/documents/10228/1547471/CONSTITUCION-Interiores.pdf
  10. De Zubiria, J. (2006). Práctica pedagógica a partir de la transformación de la propia práctica. Recuperado de: www.magisterio.com.co › que-es-un-modelo-pedagógico.
  11. De Zubiría Samper, J. (2013). El maestro y los desafíos a la educación. En el siglo XXI. Redipe Virtual 825, Julio de 2013 ISSN 2256-1536.
  12. De Zubiria, J. (2015). El desarrollo del pensamiento: prioridad de la educación actual. Revista Internacional Magisterio N. 66, febrero12, 2015. p.p 17-18. Recuperado de: https://issuu.com/revistamagisterio/docs/revista_internacional_magisterio_n__ba1eea6644e23b
  13. Feuerstein, R. (2002). La educación es esencialmente buena o no es educación. Buenos Aires: PREAL.
  14. Giraldo Jiménez, N. & Jiménez Arango, F. (2017). Prácticas pedagógicas del maestro en el aula que permiten la formación en convivencia. Tesis de Maestría. Universidad Pontificia Bolivariana. Escuela De Educación Y Pedagogía. Maestría En Educación: Maestro Pensamiento formación. Medellín. Recuperado en: repository.upb.edu.co › bitstream › handle›o
  15. Ley General de Educación, Ley 115 de 1994. Artículo 109. Recuperado de: Función Pública www.funcionpublica.gov.co › gestornormativo › norma
  16. Ley N° 1955. (25 mayo 2019). Plan Nacional de Desarrollo 2018-2022 Pacto por Colombia, Pacto por la equidad. Recuperado en: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/Ley1955-PlanNacionaldeDesarrollo-pacto-por-colombia-pacto-por-la-equidad.pdf
  17. López, O. (2016). Pedagogía para el encuentro, modelo pedagógico. Asumido por el Liceo León De Greiff. Cereté. Córdoba. Colombia.
  18. Mejías, D. (2016). Caracterización de las prácticas pedagógicas de los docentes del municipio de Itagüí encaminadas al desarrollo de procesos asociados a la formación de pensamiento, en el marco de la incorporación de las TIC en el área de educación artística. Universidad de San Buenaventura, Medellín. Maestría en Educación. Recuperado de: http://bibliotecadigital.usbcali.edu.co:8080/bitstream/10819/3255/3/Caracterizacion_Practicas_Pedagogicas_Mejia_2016.pdf
  19. Merino, J. y Fernández, M. (2011). Encuentros de aprendizaje. Valencia. Venezuela. Editorial Buenaventura.
  20. Mestanza R., Méndez A., Vargas-Garduño M. y Palacios P. (2018). Importancia de la reflexión metacognitiva para mejorar la escritura académica. Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Universidad Autónoma de Aguascalientes. Recuperado de: https://repositorio.pucesa.edu.ec/bitstream/123456789/2698/1/Reflexi%C3%B3n%20metacognitiva.pdf
  21. Ministerio de Educación Nacional (2016). Programa Todos a Aprender (PTA). Recuperado en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356180_recurso_17.pdf
  22. Ministerio de Educación Nacional (2019). Plan Estratégico institucional 2019-2022. Recuperado en: www.mineducacion.gov.co › articles-362792_galeria_00
  23. Núñez, J. y Cáceres, B. (2014). Evaluación de la práctica docente en la educación primaria desde la pedagogía de la misericordia. Universidad de la Costa. Facultad de humanidades. Maestría en educación. Barranquilla. Recuperado de: https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/738
  24. OCDE, (2016). Revisión de políticas nacionales de educación. La educación en Colombia. Recuperado en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356787_recurso_1.pdf
  25. OEI, (Organización de Estados Iberoamericanos). (2011). Metas educativas 2021. Recuperado de: www.oei.es › histórico › metas2021.PDF
  26. Concejo Municipal del Municipio Cerete. (2016). Plan de desarrollo municipal aprobado para la vigencia 2016-2019, en el sector educativo. Recuperado de: www.cerete-cordoba.gov.co
  27. Ministerio de Educación Nacional. (2019). Plan Estratégico Institucional 2019-2022 “Educación de calidad para un futuro con oportunidades para todos” Versión 1.0. Ministerio de Educación Nacional. Colombia. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-362792_galeria_00.pdf
  28. Ramírez F. M. (2015). Significado que atribuyen a la práctica pedagógica de los docentes los estudiantes de la carrera de Historia de la Universidad Nacional de San Agustín de la ciudad de Arequipa-Perú en el año académico 2014 Universidad de Chile, Facultad de Ciencias Sociales, Escuela de Postgrado. Recuperado de: repositorio.uchile.cl › handle
  29. Restrepo-Pérez, O.E., Restrepo-Pérez, L.M. y Jaramillo-Ocampo, D.A. (2017). La formación: una apuesta por las pedagogías del encuentro. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 13 (2), 83-100. Recuperado en: https://www.redalyc.org/pdf/1341/134154501006.pdf
  30. Ruffinelli, A. (2002). Modificabilidad cognitiva en el aula reformada. Revista electrónica diálogos educativos. Año 2, N° 03, 2002. Recuperado en: http://www.umce.cl/~dialogos/n03_2002/ruffinelli.swf
  31. Seid, G. (2016). Procedimientos para el análisis cualitativo de entrevistas. Una propuesta didáctica.V Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales (ELMeCS). Métodos, metodologías y nuevas epistemologías en las ciencias sociales:Desafíos para el conocimiento profundo de Nuestra América, Mendoza, FCPYS-UNCUYO, 16 al 18 de noviembre de 2016. Recuperado de: http://elmecs.fahce.unlp.edu.ar - ISSN 2408-3976
  32. UNESCO (Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura), (2013), Educación de calidad en el marco de los derechos de los niños, niñas y adolescentes. Recuperado de: Unescoes.unesco.org › themes › education
  33. UNICEF (Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura). (2013). Dar prioridad a la educación en la agenda para el desarrollo después de 2015. Recuperado de: Unescowww.unesco.org › pdf › Folleto-UNESCO-UNICEFPDF
  34. Valladares (2014). La Literatura Infantil en Colombia. Editorial: ABC, pedagógica. Bogotá. Colombia.
  35. Vascos (2013). El docente como el estudiante en la formación académica y cultural. Editorial. PREAL. Buenos Aires, Argentina.
  36. Visión Colombia. (2019). Resumen Ejecutivo. Recuperado de: www.risaralda.gov.co › planeacion › loader

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |