Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Factors that affect the academic achievement of students of the basic secondary and middle school institutions of education Nuestra Señora del Carmen and Néstor Andrés Rangel Alfaro

Factores que inciden en el logro académico de los estudiantes de la básica secundaria y media de las instituciones educativas Nuestra Señora del Carmen y Néstor Andrés Rangel Alfaro



How to Cite
Rodríguez Durán, L. C., & Arango Vanegas, J. B. (2022). Factors that affect the academic achievement of students of the basic secondary and middle school institutions of education Nuestra Señora del Carmen and Néstor Andrés Rangel Alfaro. Assensus, 7(13), 50-67. https://doi.org/10.21897/assensus.2446

Dimensions
PlumX
license
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en

Luz Cehili Rodríguez Durán
Juan Bautista Arango Vanegas

With academic performance, the result of an educational process that measures the ability of the student in relation to their learning is reflected; this can be positive or negative, depending on the factors that affect it. This article presents the results of a research whose objective was to analyze the factors that had an impact on the low academic performance of repeating students from elementary and middle school in Nuestra Señora del Carmen and Néstor Andrés Rangel Alfaro educational institutions. This research was developed under a qualitative, descriptive approach, and the study was carried out taking into account the emerging categories and subcategories of the categorical matrix of analysis, which was verified with the theoretical framework and the objectives set in the research. Likewise, the results allowed the approximation towards the factors involved in academic performance, so that the results obtained from the research could be compared to others in this same field, generating alternatives for reflection and research as a fundamental part of an educational process.


Article visits 144 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Arévalo y Romero. (2015). Factores que afectan los resultados de las pruebas Saber 9° en el área de español de la Institución Educativa Nuevo Horizonte de la ciudad de Girardot.
  2. Ávila Galindo, R. D. C., & Navarro Cabrera, M. E. (2016). Dinámicas de la evaluación de los aprendizajes: de las concepciones a las acciones en la institución educativa “Nuestra Señora del Rosario”. Assensus, 1(1), 2016. https://doi.org/10.21897/assensus.1285
  3. Ballestas, C. & Campo, K. (2018). Análisis de la convivencia escolar desde la percepción docente en estudiantes con extra edad y edad promedio. Tesis de Maestría. Corporación Universidad de la Costa (CUC).
  4. Castro y de Castro. (2005). Los estilos de aprendizaje en la enseñanza y el ap.pdf. (s. f.). Recuperado el 27 de febrero de 2021, de https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140372005.pdf
  5. Chamba, L., Pardo, M., e Higuera, A. (2018). Factores que inciden en el rendimiento de la educación media.
  6. Córdova, A. (2010). Evaluación de la educación: evaluación educativa. Recuperado el 13 de marzo de 2021, de https://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/EVALUACION/R0009_Cordova.pdf
  7. Crozer, R. (2001). Estándares. Buenos Aires, Argentina: Universidad de la Plata.
  8. Fajardo, Maestre, Felipe, León y Polo. (2017). Análisis del rendimiento académico de los alumnos de educación secundaria obligatoria según las variables familiares.
  9. Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. https://www.redalyc.org/pdf/440/44031103.pdf
  10. Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill/Interamericana Editores, S. A. de C. V. Recuperado de http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
  11. Hernández, R., y Fernández, C. (2017). Metodología la investigación. Sexta edición. Ciudad de México, México: McGraw-Hill. Disponible en http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
  12. Morales, L., Morales, V., y Holguín, S. (2016). Rendimiento escolar. Revista Electrónica de Humanidades, Tecnología y Ciencia del Instituto Politécnico Nacional.
  13. Navarro, R. (2016). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), article 2. https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/5354
  14. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. Ginebra. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/General_Presentation-48CIE-4__Spanish_.pdf
  15. Sánchez, P., y Cisneros-Cohernour, E. (2015). Innovación y evaluación en la educación superior. Pearson Educación de México S. A. de C. V.
  16. Solano, L. (2015). Rendimiento académico de los estudiantes de secundaria obligatoria y su relación con las aptitudes mentales y las actitudes ante el estudio.
  17. Suárez, B., Suárez, E., y Pérez, E. (2017). Análisis de los factores asociados al rendimiento académico de estudiantes de un curso de informática. Revista de Pedagogía, 38 (103), 176-191. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/659/65954978009.pdf
  18. Vargas, J. (2018). Las comunidades de aprendizaje y la evaluación formativa: Una experiencia significativa para transformar la práctica docente y el aprendizaje de los estudiantes desde el programa Todos a Aprender. Assensus, 3(5), 2018. https://doi.org/10.21897/assensus.1512

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |