Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Operationalization of the Basic Standards of Language Competencies from the design of the model for the aligned teaching of Biggs in middle school students

Operacionalización de los Estándares Básicos de Competencias del lenguaje a partir del diseño del modelo para la enseñanza alineada de Biggs en estudiantes de educación media



How to Cite
Pérez Caro, F. S., & Meléndez Solano, J. (2018). Operationalization of the Basic Standards of Language Competencies from the design of the model for the aligned teaching of Biggs in middle school students. Assensus, 3(5), 26-43. https://doi.org/10.21897/assensus.1511

Dimensions
PlumX
license

The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en

Francisco Segundo Pérez Caro
Jaider Meléndez Solano

This article shows the results of the development of the communicative competence from tenth graders students after the application and evaluation of a Spanish syllabus designed since the operationalization of the Basic Standards of this subject created by Colombian government for elementary and secondary schools. The program was designed using John Biggs' model about aligning teaching, which facilitated the implementation of the proposal, due to its integrality, coherence and competence development, required by these standards. The implementation and evaluation of the program is carried out in five stages: first Evaluation of students’ needs, second Evaluation of the design of the program by experts, 3rd Evaluation of the implementation of the program by the students and the teacher, fourth Results of the program with Self- evaluation, co-evaluation and hetero-evaluation and 5th Meta-evaluation of the results for its validation.


Article visits 3614 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Recuperado de http://cit.uao.edu.co/docente/sites/default/files/noticias/Calidad%20del%20Aprendizaje%20Universit ario-Biggs.pdf
  2. Biggs, J., & Tang, C. (2011). Teaching for Quality Learning at Univesity, Enseñar para un aprendizaje de calidad en la universidad. 4ta. Edición. Recuperado de http://forodocente.unapec.edu.do/wp- content/uploads/2014/04/CAP-TEACHING-FOR-QUALITY-LEARNING-AT-UNIVERSITY.pdf
  3. Carrascal, S. (2010). Integración de Tareas “SOLO” para el desarrollo de Competencias Básicas en primer semestre de Educación Superior. Universidad de Granada. Granada, España.
  4. Hernández F. y otros (2005) Aprendizaje, competencias y rendimiento en educación superior. Recuperado de http://www2.minedu.gob.pe/digesutp/formacioninicial/wpdescargas/bdigital/005_Taxonomia.pdf.
  5. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación Superior –ICFES. (2009) ¿Qué evalúa la prueba de Lenguaje? Recuperado de http://www.pazyfuturo.org/humanismo.org/documentos/Lenguaje.pdf
  6. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación Superior –ICFES. (2011). Orientaciones para el examen de Estado de la educación media ICFES SABER 11°. Recuperado de http://www.icfes.gov.co/index.php/estudiantes-y-padres/guias-y-ejemplos-de-preguntas
  7. López, G., & Arciniegas, E. (2003). El uso de estrategias metacognitivas en la comprensión de textos escritos. Lenguaje, 31, 118 – 141. Recuperado de http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/2736/1/Lenguaje31,p.118-141,2003.pdf
  8. Mahncke, M. (2010). Enfoques de aprendizaje y de estudio de los estudiantes universitarios. Recuperado de http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/9274/PARTE_I_Capitulo_IV_2009.pdf;jsessionid=DE6C 5A7D2C7A9A70E9806A86302E8462.tdx1?sequence=10
  9. Mendez, R. (2004). Aplicación de un programa de desarrollo de la comprensión de la lectura de textos expositivos. Universidad de Chile. Santiago, Chile.
  10. Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias del Lenguaje. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf1.pdf
  11. Ministerio de Educación Nacional (1994) Ley General de Educación. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
  12. Ministerio de Educación Nacional. (1998) Serie Lineamientos curriculares, Indicadores de logros curriculares. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles- 89869_archivo_pdf11.pdf
  13. Ministerio de Educación Nacional. (1998) Serie lineamientos curriculares, Sentido pedagógico de los lineamientos. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-339975_recurso_6.pdf
  14. Pérez, R. (2000). La evaluación de programas educativos: Conceptos básicos, planteamientos generales y problemática. Revista de Investigación Educativa, 18(2), 261-287. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/viewFile/121001/113691
  15. Rincón, C. (2000). Guía Curso de Español como lengua materna, unidad 11: la competencia comunicativa. Recuperado de
  16. http://aprendeenlinea.udea.edu.co/boa/contenidos.php/cb10887d80142488399661377b684b60/511/1/contenido/capitulos/Unidad11CompetenciaComunicativa.PDF
  17. Sarzoza, S. (2007). Enfoques de Aprendizaje y Formación en Competencias en Educación Superior.
  18. Universidad de Granada. Granada, España.
  19. Quispe, I., & Tapia, E. (2011). Influencia del programa “lectura es vida” en el Desarrollo de la comprensión lectora de los niños y niñas del quinto grado de la institución educativa nº 72596 “Cesar Vallejo” Putina –Puno. Universidad Cesar Vallejo. Lima, Perú.

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |