The Learning Communities and the Formative Evaluation: A significant experience to transform the teaching practice and the learning of the students from the program Todos a Aprender
Las comunidades de aprendizaje y la evaluación formativa: Una experiencia significativa para transformar la práctica docente y el aprendizaje de los estudiantes desde el programa Todos a Aprender
The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Show authors biography
This article shows the results of a significant experience based on the implementation of the Todos a Aprender program in the Institucion Educativa Playas del Viento in the municipality of San Bernardo del Viento, in the department of Córdoba. The Learning Communities and the Formative Assessment are addressed as tools for the identification of difficulties, strengths and for the improvement of the teaching practice. The experience that has been carried out in the institution has a special element, and it is the use of the results of the students' learning in the external tests. The analysis of these results was key to propose classroom didactic actions for the improvement of the difficulties and the planning of activities using tools provided by the program Todos a Aprender. This allowed the use of continuous assessment strategies, focused on the processes and oriented to follow up the learning difficulties of the students. Based on the results of the study and the experience, it can be considered that the consolidation of a learning community, the applied didactic actions and the formative evaluation practices contribute in a substantial way in the students' learning.
Article visits 3268 | PDF visits
Downloads
- Agencia de Calidad de la Educación. (2017). Guía de uso: Evaluación Formativa. Evaluando clase a clase para mejorar el aprendizaje. Santiago de Chile: Agencia de Calidad de la Educación.
- Ávila G. R. & Navarro C. M. (2016). Dinámicas de la evaluación de los aprendizajes: de las concepciones a las acciones en la institución educativa “Nuestra Señora del Rosario”. Revista Assensus, 1 (1), 74-94. Recuperado el 10 de junio de 2018, de http://revistas.unicordoba.edu.co/index.php/assensus/article/view/1285/1612
- Banco Mundial. (2013). Zambia: Student Assessment. Washington, DC: World Bank. (SABER Country Report).
- Castro, N., Gómez-Echeverry, S., & Álvarez, L.-E. (2018). Puntos de inflexión: el efecto de la estrategia Colegios Pioneros sobre el desempeño académico. Lecturas de Economía (89), 9-39. Doi: 10.17533/udea.le.n89a01
- Díaz Barriga, F., & Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo (2a ed.). México: McGraw Hill.
- Díaz D. A. & Uribe J. (2016) Una resignificación en los procesos de enseñanza del lenguaje y las matemáticas a partir de la implementación del Programa todos a Aprender (PTA). Revista Assensus, 1 (1), 42-58. Recuperado el 09 de junio de 2018, de http://revistas.unicordoba.edu.co/index.php/assensus/article/view/1283/1610
- Elboj, C. (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó.
- Flecha, R. (2008). Comunidades de aprendizaje. En Fundación ECOEM, Comunidades de aprendizaje. Sevilla: Fundación ECOEM.
- Flecha, R., & Puigvert, L. (2005). Formación del profesorado en las comunidades de aprendizaje. Revista Colombiana de Educación (48), 12-36. Recuperado el 04 de junio de 2018, de http://www.redalyc.org/pdf/4136/413635242002.pdf
- Frade, L. (2008). La evaluación por competencias. Biblioteca para directivos y supervisores escolares en el D.F. (1a ed.). México: SEP.
- Furman, M. (2013). Programa de Educación Rural-per: Orientaciones técnicas para la producción de secuencias didácticas para un desarrollo profesional situado en las áreas de Matemáticas y Ciencias. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional de Colombia.
- Goddard, Y., & Goddard, R. (2007). A Theoretical and Empirical Investigation of Teacher Collaboration for School Improvement and Student Achievement in Public Elementary Schools. (Columbia University, Ed.) Teachers College Record, 109(4), 877–896. Recuperado el 09 de junio de 2018, de https://education.illinoisstate.edu/downloads/casei/collaboration_studentachievement.pdf
- Ministerio de Educación Nacional. (2009). Documento N. 11. Fundamentaciones y Orientaciones para la implementación del Decreto 1290 de 2009 (1a ed.). Bogotá: MEN.
- Ministerio de Educación Nacional. (2017). La evaluación formativa y sus componentes para la construcción de una cultura del mejoramiento. Bogotá: Siempre Dia E.
- OCDE. (1995). Escuela y calidad de la educación. Madrid: Paidós/Mec.
- Pritchett, L. (2013). The rebirth of education: Schooling ain’t learning. Washington D.C: Center for Global Development.
- Programa Todos a Aprender. (2016). Comunidades de Aprendizaje 2.0. Generalidades para la consolidación en el marco de la Ruta de Acompañamiento del Programa Todos a Aprender 2.0. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
- Santos Guerra, M. (2000). La escuela que aprende. Madrid: Ediciones Morata.
- Shulman, L. (2005). Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 9(2), 1-30. Recuperado el 02 de junio de 2018, de https://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf
- UNESCO. (2013). Te State of Education in Latin America and the Caribbean Towards a Quality Education for All -2015. Santiago: Regional Bureau of Education for Latin America and the Caribbean (OREALC/UNESCO Santiago).
- Valls, R. (2005). Los educadores y las educadoras sociales en las comunidades de aprendizaje. Revista de Educación Social (4). Recuperado el 08 de junio de 2018, de http://www.eduso.net/res/?b=7&c=53&n=145