Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Influence of mobile technological environments on the learning processes of mathematics.

Influencia de los entornos tecnológicos móviles en los procesos de aprendizaje de las matemáticas.



How to Cite
Espitia Ramos, N. P., & Sierra Pineda, I. A. (2019). Influence of mobile technological environments on the learning processes of mathematics. Assensus, 3(5), 9-25. https://doi.org/10.21897/assensus.1608

Dimensions
PlumX
license

The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en

Norelis Patrica Espitia Ramos
Isabel Alicia Sierra Pineda

Norelis Patrica Espitia Ramos,

Universidad de Córdoba – Colombia


Isabel Alicia Sierra Pineda,

Universidad de Córdoba


In recent decades there has been a special interest of many researchers in the learning of mathematics; the different problems are associated with the act of teaching, thus the concern for the didactic quality motivates the use of new strategies and resources to improve this process. From an analysis of the information collected through qualitative methods, this research intends to reflect on the problem of learning and didactics of mathematics, and on the criteria of curricular order raised within the Institutional Educational Project in the Dolores Garrido Educational Institution in the department of Córdoba, Colombia. The project is developed with an action research design as a form of self-reflective inquiry. The results show that when implementing mobile technological environments in the teaching-learning processes of mathematics, transformation is generated in the pedagogical practice, the quality of the students' learning is favored; this is reflected in aspects such as the implementation of a more organized pedagogical work, a didactic integration of technologies as mediation to the curricular guidelines of the institution and a transparency in the learning of mathematics that transcends any time and space where mobile technological environments were viable to be exploited.


Article visits 1318 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Barrio, J. (2004). La Calidad Educativa y la Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas en la Enseñanza Secundaria. Revista Complutense de Educación Vol. 15 Núm. 2 – P. 621-646.
  2. Basantes, A. Naranjo, M. Gallegos, M. & Benítez N. (2016). Los Dispositivos Móviles en el Proceso de Aprendizaje de la Facultad de Educación Ciencia y Tecnología de la Universidad Técnica del Norte De Ecuador. Formación Universitaria Vol. 10 Nº 2.
  3. Boaler, J. (1998). Matemáticas Abiertas y Cerradas: Experiencias y Comprensión de los Estudiantes. Revista de Investigación en Educación Matemática, 41-62.
  4. Bravino, L., & Margaria, O. (2014). Dispositivos Móviles: Una Experiencia en el Aula de Matemática Financiera. Buenos Aires, Argentina.
  5. Cantillo, C., Roura, M., & Sánchez, A. (2012). Tendencias Actuales en el Uso de Dispositivos Móviles en Educación. La Educación Digital Magazine.
  6. Cobo, C. & Moravec, J. (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una Nueva Ecología de la Educación. Colección Transmedia XXI. Laboratorio de Mitjans Interactius / Publicación I Edición de la Universidad de Barcelona. Barcelona. Pág. 91.
  7. Del Rio, L; González, A; Bucari, N. (2014). La integración de las TIC en las clases de Matemática en el nivel universitario: ¿Cómo afrontar este desafío? Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires- Argentina.
  8. Espitia, N. (2018). Impacto del uso de entornos tecnológicos móviles en el aprendizaje de las matemáticas en educación media. Tesis de Maestría. Universidad de Córdoba.
  9. Elliott, J. (1993): El cambio educativo desde la investigación acción. Madrid. Morata.
  10. Giraldo, R., & Trujillo, J. (2010). Incorporación de Tecnologías Móviles para Mejorar el Aprendizaje de Cálculo, Soportada en una Propuesta Didáctica. Universidad Eafit.
  11. Godino, J. (2011). Indicadores de Idoneidad Didáctica de Procesos de Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas. XIII Conferencia Interamericana de Educación Matemática, (Págs. 15-17). Recife (Brasil).
  12. Grouws, D., & Cebulla, K. (2006). Mejoramiento del Desempeño en Matemáticas. Academia Internacional de Educación, 14-16.
  13. Guzmán, M. de (2007). “Enseñanza de las Ciencias y la Matemática”. Revista Iberoamericana de Educación, Núm. 43.
  14. Jaramillo, A. (2014). Enseñanza de las Matemáticas. Revista del Programa de Matemáticas. Vol. I, No 2, 78–83.
  15. Mendoza, L., & Ibarra, S. (2013). Estudio sobre Prácticas de Enseñanza de Profesores de Matemáticas de Secundaria En México. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 147-156.
  16. Ministerio de Educación Nacional (1998). Lineamientos curriculares, Matemáticas. Bogotá.
  17. Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de Competencia. MEN. Bogotá.
  18. Moreano, G., Asmad, U., Cruz, G., & Cuglievan, G. (2008). Concepciones sobre la Enseñanza de Matemática en Docentes de Primaria de Escuelas Estatales. Revista de Psicología, 299-334.
  19. Murillo, A. & Ceballos, L. (2013). Las prácticas de enseñanza empleadas por docentes de matemáticas y su relación con la resolución de problemas mediados por fracciones. En Gallego, Adriana P. (Ed.), Revista Científica (pp. 253-257). Bogotá, Colombia: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
  20. Parra, C. y Saiz, I. (2008). Didáctica de las matemáticas Aportes y reflexiones. Argentina: Editorial Paidós.
  21. Ramírez, S., & García, F. (2017). La Integración Efectiva del Dispositivo Móvil en la Educación y el Aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 29-47.
  22. Ramos, A., Herrera, J., & Ramírez, M. (2009). Desarrollo de Habilidades Cognitivas con Aprendizaje Móvil: Un Estudio de Casos. Revista Científica De Educomunicación, 17 (34), 201-209.
  23. Roschelle, J. Patton, C. & Tatar, D. (2007). Networked Handheld Devices To Enhance School Learning.1-60.
  24. Telefónica. (2012). Papel de las TIC en el Nuevo Entorno Socioeconómico. Barcelona: Ariel
  25. Torres, Á. Et Al (2002). Investigar en Educación y Pedagogía. Pasto: Universidad de Nariño, P. 110.
  26. Villanueva, J. (2006). La Filosofía y la Formación Docente hacia la Construcción y Consolidación de una Praxis Educativa más Consiente, Critica y Participativa. Laurus, Revista de Educación, 206-235.
  27. Zaldívar, J., Londoño, N., & Medina, G. (2017). El Cálculo y su Enseñanza, Enseñanza de las Ciencias y la Matemática. Cinvestav-IPN.

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |