Playful – Pedagogical devices to develop school conflict resolution skills
Dispositivos Lúdico - Pedagógicos para desarrollar habilidades de resolución de conflictos escolares
The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Show authors biography
The school is a social device whose function is to train subjects who are able to participate adequately in the dynamics of social life. However, these functions are impacted by a series of variables that affect them in all areas of their development: one of them is school conflict. The present communication reveals the research results in which the school conflict is addressed and playful-pedagogical devices -PPD- are implemented, as a way to intervene this reality. For this reason, it was formulated as an objective to implement from the Physical Education, Recreation and Sports playful-pedagogical devices aimed at the transformation and resolution of school coexistence conflicts in the fourth grade of the Institución Educativa San Clemente of Tierralta - Córdoba. In its internal structure, it follows the path of qualitative research, with a methodology focused on action-participation research -APR-. Moreover, different research techniques are addressed, ranging from interviews, discussion groups, documentation analysis, field diary, direct observation, among others. The results are valued from the voice of the students, teachers and parents who integrated the research, not as objects, but as subjects of it. In this inquiry, value is given to the reflection and self-reflection of the participating subjects, thus the theory is built and the intervention is validated. As results, a positive impact is presented in the interpersonal relationships of the students -valued from their reflections- and the adoption of the PPD as a model for the treatment of school conflicts in the educational institution
Article visits 1585 | PDF visits
Downloads
- Baena, A. (2016). El juego motor como actividad física organizada en la enseñanza y la recreación. Revista Digital de Educación Física, Vol. 7, N° 38
- Ballesteros, O. (2011). La lúdica como estrategia didáctica para el desarrollo de competencias científicas. (Tesis Maestría). Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
- Bohórquez, E. (2008). El papel de la familia en la violencia escolar. Revista ECO. Vol. 1, No. 4. Recuperado en: http://www.cepazahar.org/eco/n4
- Bravo, I. y Herrera, L. (2011). Convivencia escolar en educación primaria. Las habilidades sociales del alumno como variable moduladora. (Tesis Maestría). Disponible en: Dedica: Revista de educación y humanidades, p.p. 173-212.
- Calderón, I. (2011). La mediación en la resolución de conflictos en los contextos escolares, Revista Acción pedagógica.
- Calderón, J. & López, D. (s/f). Orlando Fals Borda y la investigación acción participativa: aportes en el proceso de formación para la transformación. I Encuentro hacia una Pedagogía Emancipatoria en Nuestra América. Recuperado en: https://www.javeriana.edu.co/blogs/boviedo/files/pedagogc3adas-eman-lc3b3pez-cardona-y-calderc3b3n.pdf
- Camilloni, A. (2013). Las metáforas conceptuales en el discurso pedagógico. Conferencia de apertura de las VII Jornadas Nacionales sobre la Formación del Profesorado: Narrativa (s), Práctica (s) e Investigación (es). Mar de la Plata, Argentina.
- Castillo, L. (2011). El acoso escolar. De las causas, origen y manifestaciones a la pregunta por el sentido que le otorgan los actores. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación.
- Cerezo, F. (2008). Acoso escolar. Efectos del bullying. Boletín de la Sociedad de Pediatría de Asturias, Cantabria, Castilla y León. Recuperado en: https://www.sccalp.org/documents/0000/0147/BolPediatr2008_48_353-358.pdf
- Decreto 1965. (2013). Diario Oficial. N. 48910. Recuperado en: http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1378136
- De la Espriella, F. (2013). Historia de vida de Lely Luz Flórez Meza: boxeadora colombiana excampeona mundial de la categoría wélter junior del Consejo Mundial de Boxeo (CMB). Educación Física y Deporte. N° 32, Vol. 1. Pág., 1301 - 1314. Recuperado en: https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/educacionfisicaydeporte/article/download/16512/15586
- Dobarro, A., Álvarez, D. y Núñez, J. (2014). Instrumentos para evaluar la violencia escolar. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD Revista de Psicología. Recuperado en: http://www.infad.eu/RevistaINFAD/OJS/index.php/IJODAEP/article/download/710/644
- Domingo, J. (2008). El aprendizaje cooperativo. Cuadernos de trabajo social. Vol. 21, p.p. 231-246
- Domínguez, S. (2010). La Educación, cosa de dos: La escuela y la familia. Andalucía: Temas para la educación. Recuperado en: https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7214.pdf
- Fals, O. y Anisur, M. (1991). Acción y conocimiento: Rompiendo el monopolio con la IAP. Bogotá: Rahman.
- Fisas, V. (2010). Introducción a los procesos de paz. Quaderns de construcción de Pau. Escola de cultura de Pau. (ECP). N° 12, pág. 30.
- Freund, J. (1983), Sociologie du conflicto, Presses Universitaires de France, París
- Gairín, J., Armengol, C. & Silva, B. (2013). El bullying escolar. Consideraciones organizativas y estrategias para la intervención.
- Galeano, M. E. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit.
- Galtung, J. (1998) Tras la violencia, R: Reconstrucción, Reconciliación, Resolución. Afrontando los efectos visibles e invisibles de la guerra y la violencia. Bilbao: Bakeaz Gernika Gogoratuz.
- García, M. (2015). El conflicto y sus tipos en el ámbito escolar. Revista Arista Digital, N° 52. Disponible en: http://www.afapna.es/web/aristadigital
- Guber, R. (2001). La etnografía: método, campo y reflexividad. Bogotá: Ed. Norma.
- Guzmán, E., Muñoz, J. & Preciado, A. (2012). La convivencia escolar: una mirada desde la diversidad cultural. Facultad de Ciencias Sociales y Humana. Universidad de Manizales.
- Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista P. (2014). Metodología de la Investigación 6ta Edición. Editorial McGraw-Hill Interamericana Editores S.A. México.
- Huizinga, J. (2013). El elemento lúdico en la cultura: Homo Ludens. Recuperado de: https://perjam24.wordpress.com/2013/11/09/huizinga-johan-1987-el-elemento-ludico-en-la-cultura-homo-ludens/
- Merayo, M. (2013). Acoso escolar. Confederación española de asociaciones de padres y madres de alumnos.
- Páez, A. (2017). La historieta de vida como resolución del conflicto escolar. Cambios y permanencias. Recuperado en: https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7831/8003
- Pérez, E., & Gutiérrez, D. (2016). El conflicto en las instituciones escolares. Recuperado en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46146811010
- Piñuel, J. (2002). Epistemología y técnicas del análisis de contenido. Facultad de CC. De la Información. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado en: https://www.ucm.es/data/cont/docs/268-2013-07-29-Pinuel_Raigada_AnalisisContenido_2002_EstudiosSociolinguisticaUVigo.pdf
- Porto, J.; y Gardey, A. (2013). Definición de provocación. Obtenido de http://definicion.de/procedimiento-administrativo/prov_
- Ramos, R. (1992). Tiempo y sociedad. Madrid, CIS – Siglo XXI.
- Sosa, J., Sosa, L., & González, M. (2010). La pedagogía del docente universitario en la dirección del proceso de formación integral de los estudiantes. Cuaderno de educación y desarrollo. Recuperado de: http://www.eumed.net/rev/ced/15/ssl.htm
- Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Ed. Gedisa. Recuperado en: http://jbposgrado.org/icuali/investigacion%20cualitativa.pdf
- Velásquez C. (2013). Análisis de la implementación del aprendizaje cooperativo durante la escolarización obligatoria en el área de educación física. (Tesis doctoral). Universidad de Valladolid, Facultad de Educación y Trabajo Social. España, Valladolid.
- Vinyamata, E. (1999). Manual de prevención y resolución de conflictos: conciliación, mediación, negociación, Barcelona: Ariel Practicum.
- Vinyamata, E. (2015). Conflictología. Revista de paz y conflictos. (Vol. 8. N° 1.). Recuperado en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5117130.pdf.