Characterization of environmental practices in relation to resource management and care of the Rural School Environment
Caracterización de prácticas ambientales en relación con el manejo de recursos y cuidado del Entorno Escolar Rural
The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Show authors biography
The article shows results of an investigation whose purpose was the characterization of environmental practices in the students of secondary education of the Educational Institution Morindó Santa Fé, located in the rural area of left bank of the municipality of Montería, in relation to water management, energy, solid waste resources and care of the school environment. All this thanks to a qualitative approach completed by action research, from the sociocritical paradigm, which links the researcher with the identified problem, with the support of the main actors to change reality based on the interpretation of the results obtained from the surveys. applied to students and teachers, observation guides and structured semi-interviews with focus groups that managed to collect information on the points of view, ways of thinking, of doing, acting and perceptions of students about the transformation of environmental practices.. Then la institution was evidenced of inadequate environmental practices, neglected by the school environment, low level of environmental knowledge. By typifying environmental practices, most students attempted to disapprove of the actions. For example, inadequate water management when using toilets. In addition, they wash their hands with recycled water in containers. In fact, solid waste management is considered the main environmental problem in this place. Garbage is thrown anywhere, mainly during cultural and civic events. The use of containers is almost useless, denoting inappropriate practices towards the environment.
Article visits 1599 | PDF visits
Downloads
- Aguilar, M (2006). Predicción de la conducta de reciclaje a partir de la teoría de la conducta planificada y desde el modelo del valor, normas y creencias hacia el medio ambiente. Tesis doctoral. Universidad de Granada. España
- Alea, A. (2006). Diagnóstico y potenciación de la Educación Ambiental en jóvenes universitarios. Odiseo, Revista electrónica de Pedagogía. Año 3, nº 6, 1-29.
- Boff, L., y Valverde, J. (2002). El cuidado esencial ética de lo humano, compasión por la tierra. Madrid, España: Trota.
- Calderón, R., Sumarán, R., Chumpitaz, J., y Campos, J. (2011). Educación Ambiental. Aplicando el enfoque ambiental hacia una educación para el desarrollo sostenible. Perú, Gráficos Kike 213 p.
- Carabias Barceló, V, (2002). Conciencia ambiental y comportamiento ecológico un análisis de la escala GEB (General Ecological Behavior) de Kaiser. Revista Internacional de Sociología. Vol 60 (33), pp. 133-170.
- Castillo, F., y Fuentealba, M. (2014). Compendio de buenas prácticas ambientales. Talca: Universidad Católica del Maule
- Castillo -Retamal, F., y Cordero Tapia, F. (2019). La educación ambiental en la formación de profesores. Revista UCMaule N° 56, pp, 9-28.
- Cuartas-Gómez, E.; Palacio-Duque, A.; Ríos-Osorio, L.A.; Cardona-Arias, J.A.; Salas-Zapata, W.A. (2019). Conocimientos actitudes y prácticas (CAP) sobre sostenibilidad en estudiantes de una universidad pública colombiana. Rev. U.D.C.A Act. & Div. Cient. 22(2) 385.
- De Souza Minayo, M. C. (2009). La artesanía de la investigación cualitativa. Buenos Aires: Editorial Lugar S.A 332p.
- Ferrer, B.; Menéndez, L., y Gutiérrez, M. (2004). La cultura ambiental por un desarrollo sano y sostenible. La experiencia de Cayo Granma. Revista Electrónica. 59-79
- Flórez, G. (2013). La dimensión ambiental en los escenarios escolares. Educación y Ciencia, (16). 129 – 146.
- Fuentealba, M. (2014). Actitudes de estudiantes universitarios de la Universidad Católica del Maule frente a temáticas ambientales. Paideia, (55), 119-135. Recuperado de http://www.revistapaideia.cl/
- Fuentealba, M. (2018). Valoración actitudinal proambiental: un análisis global en estudiantes de enseñanza primaria, secundaria y terciaria. Revista Luna Azul. No. 47. 159- 176. DOI:10.17151/luaz.2019.47.9.
- Fuentealba Cruz, M., Marín Isamit, F., Castillo Retamal, F., y Roco Fuentes, L (2017). Análisis de la experiencia pedagógica: Campamento EXPLORA Chile VA. Valorando la Biodiversidad Maulina. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación, Volumen 17 Número 1 pp. 1-25
- Galli, F., Bolzan de Campos, C., Bedim, L., y Castellá, J. (2013). Actitudes hacia el medio ambiente en la infancia: un análisis de niños del sur de Brasil. Revista Latinoamericana de Psicología (45), 461-473
- García, L. y Restrepo, A. C. (2015). Desarrollo humano y social en las prácticas ambientales de los graduados de la Maestría en Desarrollo Sostenible y Medio ambiente, Universidad de Manizales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 44, 253-266. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/628/1163
- Gómez, M. (2018). Educación para el desarrollo sostenible. Una mirada a los proyectos ambientales escolares PRAE. Libre Empresa, 15(2), 179-194.
- Gomera, A., Villamandos, F. y Vaquero, M. (2013). Construcción de indicadores de creencias ambientales a partir de la Escala NEP [Construction of indicators of environmental beliefs from the NEP scale]. Acción Psicológica, 10(1), 149-160. http://dx.doi.org/10.5944/ap.10.1.7041
- Gutiérrez, L. (2015). Problemática de la educación ambiental en las instituciones educativas. Revista Científica, 23, 57-76.
- Jaimes, F y Barreto, C (2015). Estrategia Socio Educativa para el cuidado de lo público – mobiliario escolar- en el colegio Tomás Carrasquilla IED de Bogotá D.C. Bio-grafía Escritos sobre la biología y su enseñanza, 729-743.
- Medina, M. (1997). Manejo de desechos sólidos y desarrollo sustentable. Económicas CUC, 25(1), 59-71.
- Mendieta, M y Gutiérrez, G. (2014). Actitudes ambientales hacia el agua, una exploración en estudiantes del Municipio de Ventaquemada (Boyacá). Luna Azul, (39), 40-62. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-24742014000200004
- Mora-Ortiz, J. (2015). Los Proyectos Ambientales Escolares. Herramientas de gestión ambiental. Revista Bitácora Urbano Territorial, 25(2), 67-74.
- Novo, M. (2009). La Educación Ambiental, una genuina educación para el desarrollo sostenible. Revista de educación número extraordinario 2009, pp 195-217 Madrid, España.
- Orbes, D., y Delgado, L. (2017). Fortaleciendo la enseñanza del ambiente a partir de las concepciones y prácticas ambientales de docentes y estudiantes del grado 7-1 de la I.E.M. Nuestra Señora de Guadalupe. Tesis de maestría, de la Universidad Santo Tomas de San Juan de Pasto.
- Pérez, H. (2015). Sentidos y prácticas ambientales en la Institución Educativa Cámara Junior de Armenia Quindío. Universidad de Manizales, Colombia.
- Pérez-Vásquez, N. (2020). Educación Ambiental para docentes en formación de la Universidad de Córdoba- Colombia: hacia un ejercicio profesional apoyado en los principios de la sustentabilidad y la responsabilidad ética, política y social. Tesis Doctoral. Universidad Surcolombiana. Doctorado en Educación y Cultura Ambiental. 230 p.
- Pineda, R., y Pinto, L (2018). Estrategias didácticas en educación ambiental para el fortalecimiento de buenas prácticas ambientales (Master's thesis, Escuela de Educación y Pedagogía). Universidad Pontificia Bolivariana, Leticia, Amazonas.
- Presidencia de la Republica de Colombia (2016). Lineamientos de buenas prácticas ambientales.
- Rengifo, B., Quitiaquez, L., y Mora, F. (2012). La Educación Ambiental una estrategia pedagógica que contribuye a la solución de la problemática ambiental en Colombia. XII Coloquio internacional de Geocrítica.
- Rivera-Torres, P., y Garcés-Ayerbe, C. (2018). Desarrollo del comportamiento proambiental en los individuos y sus determinantes. Reis: Revista española de investigaciones sociológicas, (163), 59-78.
- Sandoval, M. (2012). Comportamiento sustentable y educación ambiental: una visión desde las prácticas culturales. Revista Latinoamericana de Psicología. Volumen 44, número 1, p. 181-196).
- Sabino, C. (1992). El proceso de la investigación. Caracas. Editorial Panamo.
- SECRETARÍA DE AMBIENTE. ALCALDÍA DE QUITO. (2018). Manual de buenas prácticas ambientales para instituciones educativas.
- SENADO DE LA REPÚBLICA DE COLOMBIA. DIRECCIÓN GENERAL ADMINISTRATIVA. (2011). Manual de Buenas Prácticas Ambientales. Bogotá, Colombia
- Severiche-Sierra, C., Gómez-Bustamante, E., y Jaimes-Morales, J. (2016). La educación ambiental como base cultural y estrategia para el desarrollo sostenible. Revista TELOS. Vol. 18 (2), 266 – 281.
- Tonello, G., y Valladares, N. (2015). Conciencia ambiental y conducta sustentable relacionada con el uso de energía para iluminación. Gestión y ambiente, 18(1), 45-59.
- Universidad de Cádiz. Estudio diagnóstico ambiental UCA. Informe sobre buenas y malas prácticas ambientales en la UCA. 2010.
- Velásquez J. (2009). La transversalidad como posibilidad curricular desde la Educación Ambiental. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos 5(2), 29-44.
- Vilches, A., y Pérez, D. (2016). La transición a la Sostenibilidad como objetivo urgente para la superación de la crisis sistémica actual. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(2), 395-407.