School - Family relationship in rural conditions as part of the process of the child's integral development
Relación Escuela - Familia en condiciones de ruralidad como parte del proceso de desarrollo integral del niño
The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Show authors biography
At a general level, there is a tendency for parents not to be actively involved in the education of their children, leaving the responsibility of their training to the educational system, and this, on occasions, does not provide adequate spaces to include the family in the education system; situations that are accentuated in remote areas with scarce economic resources. Considering the above, the present investigation had the objective of understanding the school-family relationship as part of the process of integral development of students in the fifth grade of the Besito Volao Educational Institution, Palma de Vino, Monteria. The research was qualitative and with an ethnographic approach, we worked with 14 families of the fifth grade and as information collection techniques were used, observation, documentary review and semi-structured interview were used. The results showed that there was no articulation of families with the school processes, it is also reported that strategies or resources have not been designed to link the social and family context in the activities within the classroom. Similarly, institutional documents have not clearly structured programs, strategies or activities that strengthen the relationship between the school and the family. The study concluded that parents in rural areas attach great importance to school, making efforts to make it possible for children to attend school, but delegating the family's training function to school. It is necessary to materialize the role of the family in the School processes through the articulation of strategies that respond to the mission and vision of educational institutions, in addition, the school must know the families that belong to it and create tools that integrate them
Article visits 718 | PDF visits
Downloads
- Alvarado, O. (2005). Gestión de proyectos educativos: lineamientos metodológicos. Lima. UNMSM. Fondo Editorial. ISBN: 9972-46-280-3.
- Boix, R. (2004). La escuela rural: funcionamiento y necesidades. Madrid. Cisspraxis.
- Bonilla, E. y Rodríguez, P. (1997). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Tercera Edición. Santafé de Bogotá. Ediciones Uniandes.
- Bronfenbrenner, U. (1987). Teoría ecológica de Bronfenbrenner. Ibérica. Paidós.
- Calderón, E. (2014). Influencia de la familia en el proceso educativo de los menores del barrio Costa Azul de Sincelejo. Universidad de Córdoba.
- Campo, A. y Díaz, J. (2016). El significado de la comunicación familiar y su contribución en el desempeño académico de los estudiantes de la Institución Educativa Antonio Nariño, municipio de Los Córdobas. Tesis de Maestría. Universidad de Córdoba.
- Chaves, A. (2006). La construcción de subjetividades en el contexto escolar. 30(1):187-200. Universidad de Costa Rica.
- Epstein, J. (1987). Towards a theory of family-school connections: teacher practices and parental involvement. In K. Hurrelmann, F.X. Kausfmann & F. Lösel, Social intervention: potential and constraints. pp.121-136. Berlin y New York: Walter de Gruyter. En: García, F. (1998). Aproximación Conceptual a las Relaciones Escuela - Familia. Bordón 50(1): 23-34.
- Gardner, H. (1993). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. New York. Basic Books.
- Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación 6° Ed. México, McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.
- Hornby, G. (1990). The organisation of parent involvement. School Organisation.
- Jara, Y. (2011). El papel de la familia y la escuela en la educación actual. Artículo enviado para su publicación. Profes.net, de la revista Actualidad Educativa.
- Jiménez, B. (2006). Familia extensa: solidaridades, acuerdos y conflictos intergeneracionales, Medellín: Observatorio para la Equidad y la Integración Social en Medellín y Antioquia. p.12.
- Madrid, T. (2010). Un modelo procesual de las atribuciones y actitudes ante los accidentes de trabajo: estrategias de medición e intervención. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 17:63-90.
- Martiniello, T. (1999). Participación de los padres en el proceso de enseñanza aprendizaje la perspectiva de agentes comprometidos. Chile: Revista de Psicología de la Universidad de Chile. p.36.
- Marugán, L. (2015). La participación de las familias en la escuela rural de la sierra de Segovia Una oportunidad para el empoderamiento comunitario. Tesis Doctoral. España.
- Medina, R. (1996) El enfoque tecnológico de la planificación curricular, en Sarramona, J. (ed.). Curriculum y Educación. Barcelona, Ceac, 95-111.
- Merino, M. y Morales, F. (2002). Participación de la Familia. Cuadernillos para la reflexión pedagógica. Documento en Disponible: http://portales.mineduc.cl/usuarios/parvularia/doc/201307121712450.1643_FA MILIARGB.pdf.
- Ministerio de Educación Nacional. (1994). Ley General de educación. Bogotá: Momo ediciones.
- Ministerio de Educación Nacional. (2006). Guía 26 Ministerio de Educación Nacional. Bogotá.
- Ministerio de Educación Nacional. (2014). Dirección de Cobertura y Equidad. Subdirección de permanencia. Lineamientos para la formulación de Planes Escolares para la Gestión del Riesgo. Bogotá.
- Ortega, M. y Cárcamo, H. (2018). Relación familia-escuela en el contexto rural. Miradas desde las familias. Educación Vol. XXVII, N° 52. ISSN 1019-9403. Chile.
- Pérez, E. (2001). Hacia una nueva visión de lo rural. Buenos Aires, Argentina. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
- Peñata Doria, L., & Carrascal Torres, N. (2019). Comprensión de la Discapacidad desde las Representaciones Sociales de estudiantes y docentes en contextos rurales. Assensus, 4(7), 50-65. https://doi.org/10.21897/assensus.1844
- Pozo, M. (2012). La interacción escuela-familia: algunas claves para repensar la formación del profesorado de Educación Infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 15(3).
- Rincón, L. (2008). Jornadas para docentes 2008. Universidad Católica de Córdoba, Vicerrectorado de Medio Universitario. Argentina.
- Rodríguez, A. (2007). Proyecto. El vínculo escuela familia comunidad. I.S.P. “Félix Varela”. Villa Clara.
- Rousseau, J. (2008) El Contrato Social. Editorial. Maxtor. Reimpresión
- Suárez, J. y Urrego, L. (2014). La relación familia – escuela: una comprensión al sentido que le dan los docentes desde sus prácticas pedagógicas en la institución educativa el horro de Anserma, Caldas. Manizales: Alianza CINDE y Universidad de Manizales.
- Suárez, Y. (2017). Integración familia-escuela para el desarrollo integral de los estudiantes. Valencia, Venezuela: Universidad de Carabobo.
- UNESCO. (2000). Participación de las familias en la educación infantil latinoamericana. Editorial Trineo S.A.
- Vasco, C. (2007). Algunas reflexiones sobre la pedagogía y la didáctica. Obtenido de: http://dspace.universia.net/bitstream/2024/384/1/SOBRE+EL+CONCEPTO+DE+FORMACION.pdf. p.5.