The Curative pedagogy to strengthen emotional and psychosocial processes compared to traditional evaluation
La pedagogía curativa para fortalecer procesos emocionales y psicosociales frente a la evaluación tradicional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Show authors biography
From the documentary review and the reading of some experiences of students and teachers about the evaluation, it was considered necessary to reflect on this concept, which qualifies, disqualifies, or excludes. The evaluation generates psychosocial and emotional processes in the student. Emotions in front of a teacher's concept can be negative or positive, generating frustration, anguish, and demotivation. Based on the above, it is proposed as the main objective of this research, Implement the curative pedagogy to strengthen emotional and psychosocial processes against the evaluation in students of the tenth grade of an educational institution in Armenia. The research route is qualitative, and incorporates action research, under the practical modality, addressing as a reference the Kemmis model "composed of four interrelated phases or moments: planning, action, observation and reflection" (Latorre, 2005, p.35). Using as instruments for the collection of information, semi-structured interviews, audiovisual resources, and different pedagogical experiences around it. The research proposed resources of curative pedagogy to strengthen emotional and psychosocial processes, compared to the evaluation in students of the tenth grade. Healing pedagogy strategies were applied developing the methodological proposal, which evidenced positive changes in the expression of emotions of the students when evaluated.
Article visits 235 | PDF visits
Downloads
- Arcila Arboleda, M., Gallego Berrio, N. & Henao Rivera, M. (2018). La Pedagogía Waldorf como mediadora de aprendizajes significativos en niños y niñas entre los 5 y los 7 años [Trabajo de grado]. Universidad de San Buenaventura Colombia.
- Aresté, J. (2015). Las emociones en educación infantil: sentir, reconocer y expresar [Trabajo de grado]. Universidad internacional de la Rioja.
- Ariza, L., Gómez, M. y Claros, A. (2021). Propuesta diseñar una estrategia metodológica, basada en la pedagogía curativa para fortalecer los procesos emocionales y psicosociales frente a la evaluación.
- Arízaga Suárez, M. N., & Ochoa Aguirre, J. D. (2022). Estrategias didácticas de la pedagogía waldorf en el aprendizaje de la biología (Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación).
- Basco, R. (2022, 21 agosto). ¿Qué Es Una Escuela Waldorf? cereso.org. https://www.cereso.org/noticias-escolares/que-es-una-escuela-waldorf.html
- Betancur, G. & Colorado, L. (2014). Prácticas evaluativas en la Institución Educativa Monseñor Francisco Cristóbal Toro y su coherencia con el sistema institucional de evaluación. docplayer.es.
- Bourdin, G. (2016). Antropologia de las emociones: conceptos y tendencias. Cuicuilco. Revista de Ciencias Antropologicas, 23 (67).
- Carrion, C. (2001). Discusiones necesarias en torno a la evaluación de la educación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 1259-1263. http://www.redalyc.org/pdf/140/14002718.pdf
- Chóliz, M. (2005). Psicología de la Emoción: el proceso emocional. Universidad de Valencia.Corporación Iberoaméricana. (s.f). Corporación Iberoaméricana para la medicina antroposófica. http://medicinaantroposofica.org/medicina/alimentacion/
- Colmenares, E.A. & Piñero, M.L. (2008). La investigación acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socioeducativas. Lauros. Vol 14. No 27, mayo-agosto. PP. 96-114. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas. Venezuela.
- Corbin, J. (2016s. f.). Los 8 tipos de emociones (clasificación y descripción). Piscología y mente. Recuperado 13 de julio de 2021, de https://psicologiaymente.com/psicologia/tipos-de-emociones
- Folch, M. (202127). Que es la pedagogía Waldorf y cómo llevar su escencia a casa. https://familiasenruta.com/fnr-crianza/pedagogia-waldorf/
- García, J., Inglés, C., Martínez, M. & Redondo, J. (2008). Evaluación y tratamiento de la ansiedad escolar en la infancia y adolescencia José. Behavioral Psychology / Psicología Conductual, 16(3), 413-437. https://familiasenruta.com/fnr-crianza/la-pedagogia-waldorf/
- García, L. (2013). Desarrollo de capacidades emocionales para fortalecer los procesos de aprendizaje y las habilidades sociales [Trabajo de grado]. Universidad de la Sabana.
- Guale, J. & Murillo, J. (2012). La pedagogía Waldorf y el desarrollo de la autonomía en educación inicial [trabajo de grado]. Universidad estatal península de Santa Elena.
- Guerrero, S. (2016). Cooperarte: “Una oportunidad para el reconocimiento de la diversidad y el aprendizaje de todos”, https://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/handle/001/2801
- Hernández Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2015). Metodología de la investigación (5.a ed.). McGraw-Hill Education. http://jbposgrado.org/material_seminarios/HSAMPIERI/Metodologia%20Sampieri%205a%20edicion.pdf
- http:/www.redalyc.org/articulo.oa? idhttp:/www.redalyc.org/articulo.oa? id529555490004
- Jiménez Vargas, F. (2014). Modelos de gestión de la diversidad cultural para la escolarización de alumnado inmigrante en las escuelas chilenas: Desafíos para la interculturalidad actual. Estudios Pedagógicos, XL (2), 409-426. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1735/173537100024.
- De Latorre, A. (2005). Investigación acción. España: Grao.
- Loren, C., & Duck, C. (2010). Flexibilización del currículum para atender la diversidad. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 4(1), 194. Recuperado de www.rinace.net/rlei/numeros/vol4-num1/art9.pdfwww.rinace.net/rlei/numeros/vol4-num1/art9.pdf
- Montañes, J., Parra, M., Sánchez, T., López, R., Latorrre, J., Blanco, P., Sánchez, M., Serrano, J., & Turégeno, P. (2000). Dialnet-ElJuegoEnElMedioEscolar-2292996 (pp. 235–259). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2292996 https://waldorfalbacete.org/pedagogia-waldorf/que-es-la-pedagogia-waldorf
- Navarro Mosquera, N. G., Falconí Asanza, A. V., & Espinoza Cordero, J. (2017). El mejoramiento del proceso de evalua¬ción de los estudiantes de la Educación Básica. Universidad y Sociedad, 9(4), 58-69. Recuperado de http://rus.ucf. edu.cu/index.php/rus
- Rodríguez, E. (2012). Pedagogía Waldorf, un enfoque en educación. [Tesis de maestría, Universidad de la Rioja]. 4-39. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/530/Rodriguez.Elisabet.pdf?sequence=1
- Silva, A. (2014), La educación artística desde la pedagogía Waldorf a la luz de la educación personalizada. Universidad Católica de Manizales. Recuperado a partir de: http://repositorio.ucm.edu.co:8080/jspui/bitstream/handle/10839/885/Ana%20Patricia%20Silva%20Narvaez.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
- Vargas, E. (2012). Prácticas evaluativas en la Educación Básica Primaria en el municipio de Pereira. https://repository.cinde.org.co/handle/20.500.11907/479
- Vera, J. (2018). Comprensiones y reflexiones sobre la acción psicosocial en el contexto educativo. Universidad nacional abierta y a distancia, 1–21. https://orcid.org/0000-0002-7146-3227