Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Application of cognitive and metacognitive strategies in the use of written Spanish in students with hearing disabilities

Aplicación de estrategias cognitivas y metacognitivas en el uso del castellano escrito en estudiantes con discapacidad auditiva



How to Cite
Pico Aycardi, M. del C. (2022). Application of cognitive and metacognitive strategies in the use of written Spanish in students with hearing disabilities. Assensus, 7(12), 65-78. https://doi.org/10.21897/assensus.2942

Dimensions
PlumX
license
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en

Mercedes del Carmen Pico Aycardi

This communication shows the summary of an investigation in which cognitive and metacognitive strategies are applied in students with hearing disabilities in the field of development of written competence through the exercise on grammatical and syntactic elements in the use of Spanish, which leads us to affirm that the deaf are an active part in the writing processes in the fields of social and cultural life. In the work it is possible to know the possibilities of the application of written Spanish in communicative processes in the deaf through the systematic study of the elements of cohesion; language needs are found in response to educational intervention. The selected sample showed interaction with the group of listening students who share the same school level, in an environment where dialogue and argumentation made the verbal and non-verbal sign systems that make up human linguistic capacity more evident. The pedagogical strategies applied during the research raised the academic level, it was evidenced that the written language is an instrument that provides deaf people with a significant vision of reality, also noting relevant advances in the mainstreaming of curricular areas.


Article visits 210 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Applebbe, A. (1984). Contexts for learning to write: Studies of secondary school instruction. Nerwood, NJ. Ablex.
  2. Asensio, J. (1989). Los procesos de lectura de los deficientes auditivos, Tesis Doctoral presentada en la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Madrid.
  3. Berninger, B. y Whitaker, F. (1993). Theory based branching diagnosis of writing disabilities School Psychology Review, 22 (4) (1993), pp. 623-64.
  4. Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. Barcelona: Martínez Roca.
  5. Cummins, J. (2002). Lenguaje, poder y pedagogía. Madrid: MECD-Morata.
  6. Daniels Puello, A. (2019). Reflexiones sobre la construcción de pensamiento crítico en la Escuela Montemariana y el ejercicio de la metacognición en las instituciones: Notas para un debate. Assensus, 4(6), 2019. https://doi.org/10.21897/assensus.1892
  7. Domínguez, A. (2003). Mecanismos de lectura empleados por personas sordas adultas consideradas como buenas lectoras. Bordón. Revista de pedagogía, 61(4), 9-20.
  8. Fernández, A y Pertusa, T. (2005). Experiencias bilingües para la educación del Sordo en Cataluña (España). Alternativas. Serie Espacio Pedagógico.
  9. Flower, L. y Hayes, J. (1980). The cognition of discovery: Defining a rhetorical problem. College Composition and Communication, 31 (1), 21-32.
  10. Freire (P.), La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI, 1989, ed. orig. en portugués de 1967 (trad. francesa de 1974, Paris: Les Éditions du Cerf). - ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. Buenos Aires: Siglo XXI, 1975
  11. Galvis, R. (2005). La interlengua de los estudiantes sordos en el aprendizaje del castellano escrito como segunda lengua. Pedagogía y saberes, 22, 77 – 82.
  12. Galvis, R., y Jutinico, M. (2007). Teorías y estrategias que orientaron la enseñanza de la lengua escrita como segunda lengua de las personas sordas de 1979 a 2003. Pedagogía y Saberes, 26, 113 – 120.
  13. Guber, R. (2001). La etnografía: método, campo y reflexividad. Bogotá, Ed. Norma.
  14. Gutiérrez, R. (2004). Cómo escriben los alumnos sordos. Aljibe: Málaga.
  15. Gutiérrez, R. (2012). Análisis del proceso de transcripción en la expresión escrita de alumnos sordos. Revista Complutense de Educación, 2, 331-346.
  16. Gutiérrez, R. (2013). La composición escrita de textos narrativos en alumnos sordos de educación. Aula Abierta, 42, 22-27.
  17. Mies: S, A. y Ramsron, A. (1996): El acce.so a la lengua escrita: consideraciones en torno a las peculiaridades del alumnado sordo, Fiapas, 52, 39-42.
  18. Morales. A. (2015). El español escrito como segunda lengua en el sordo: apuntes para su enseñanza Boletín de Lingüística, vol. XXVII, núm. 43-44, enero-diciembre, pp. 118-131 Universidad Central de Venezuela Caracas, Venezuela.
  19. Muria, I. (1994): «La enseñanza de las estrategias de aprendizaje y las habilidades metacognitivas», Perfiles Educativos, 65, pp. 63-72.
  20. Olson, R. D. (1995). La cultura escrita como actividad metalingüística. En R.D. Olson, y N. Torrance (Comps.) Cultura escrita y oralidad (pp. 333-358). Barcelona, Gedisa.
  21. Patiño, Luz. (2010). La lengua de señas colombiana como mediadora en el proceso de conceptualización de nociones relacionadas con las ciencias sociales en niños y niñas no oyentes. (Tesis). Manizales (Colombia).
  22. Silvestre y Valero, 1995). Investigación e intervención educativa en el alumno sordo: cuestiones sobre integración escolar, Infancia y Aprendizaje, 69-70, pp 32y ss.
  23. Torres Rodríguez, M., Conejo Carrasco, F., Mejía Loaiza, E. E., & Montenegro Tello, I. D. (2021). La Metacognición en el desarrollo de Competencias Científicas en estudiantes de Educación Media. Assensus, 6(10), 2021. https://doi.org/10.21897/assensus.2272
  24. Torres, S. (1992). Sistemas alternativos de comunicación. Manual de comunicación aumentativa y alternativa: sistemas y estrategias. Málaga: Aljibe.
  25. Vigotsky, L. (1989). Las raíces genéticas del pensamiento y el lenguaje. En: Pensamiento y lenguaje teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. (pp 48- 67). Buenos Aires: Fausto.
  26. Zambrano Leal, A. (2002). Pedagogía, educabilidad y formación docentes. Santiago de Cali: Nueva Biblioteca Pedagógica

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |