Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Teaching strategies based on virtual and presence laboratories in the learning of Newton's laws

Estrategias didácticas basadas en laboratorios virtuales y presenciales en el aprendizaje de las leyes de Newton



How to Cite
Iriarte Pupo, A. J. ., Ortega Pérez, Y. D., & Estrada Soto, L. P. . (2022). Teaching strategies based on virtual and presence laboratories in the learning of Newton’s laws. Assensus, 7(12), 94-112. https://doi.org/10.21897/assensus.2944

Dimensions
PlumX
license
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en

Yessica Dallana Ortega Pérez
Lizeth Paola Estrada Soto

Research in the didactics of Physics has been developing in a dizzying way in the last three decades. The problems underlying the teaching and learning processes of this discipline are related, among other aspects, to: the transfer of conceptual change; low motivation towards learning science; the use of distributive didactic strategies. Therefore, in the investigation related to this article, the objective was established to evaluate the incidence of didactic sequences based on virtual and face-to-face laboratories, in the learning of Newton's laws in tenth grade students. The theoretical approach is based on the postulates of cognitive and constructivist psychological theories of learning. The methodology used was quantitative, responding to a quasi-experimental design with a control group. Among the results, it was possible to show that, through the implementation of a strategy that articulates virtual laboratories with face-to-face ones in the teaching of Physics, cognitive, procedural, metacognitive and learning self-regulation processes are promoted, in order to develop scientific competencies in students, specifically in topics related to Newton's laws.


Article visits 485 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Alcántara, M. D. (2009). Importancia de las TIC para la educación. Innovación y Experiencias Educativas, 15, 1-20.
  2. Aristizabal, J. H., Colorado, H. y Gutiérrez, H. (2016). El juego como una estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento numérico en las cuatro operaciones básicas. Sophia, 12 (1), 117-125.
  3. Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona, España: Ed. Paidós.
  4. Castell, M. (1996). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. V.1 La sociedad red. Madrid, España: Alianza.
  5. Córdoba, A., Tapia, R., y Velázquez, E. (2017). Leyes de Newton: Pensando nuevas propuestas de enseñanza enriquecidas con TIC para 4° año del IEM Tartagal. VII Congreso Virtual Iberoamericano de Calidad en Educación Virtual y a Distancia. Instituto de Educación Media Tartagal (Argentina).
  6. Creswell, J. W. (2014). Qualitative inquiry and Research design: Choosing among five traditions. London: Sage.
  7. Del Toro, C., Álvarez, T & Espitia, J. (2016). Estrategias lúdicas para mejorar la atención (trabajo de grado especialización, Fundación Universitaria Los Libertadores). Academicus Repositorio Fundación Universitaria Los Libertadores. https://repository.libertadores.edu.co/
  8. Domin, D.S. (1999). A review of laboratory instruction styles. Journal of Chemical Education, 76(4), 543-547.
  9. Elizondo, M. (2013). Dificultades en el proceso enseñanza aprendizaje de la Física. Presencia Universitaria, 3(5), 70-77.
  10. Espinosa-Ríos, E., González-López, K. y Hernández-Ramírez, L (2016). Las prácticas de laboratorio: una estrategia didáctica en la construcción de conocimiento científico escolar. Entramado, 12(1), 266-281. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/entramado/article/view/477
  11. García, M.B. y Dell'oro, G. (2001). Algunas dificultades en torno a las leyes de Newton: una experiencia con maestros. Revista Iberoamericana de Educación. Rescatado de http://www.rieoei.org/deloslectores/210DellOro.PDF
  12. García, H. (2016). Uso de los laboratorios virtuales para la enseñanza-aprendizaje del concepto materia y sus propiedades en estudiantes de grado noveno (tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia). Repositorio institucional Universidad Nacional. https://repositorio.unal.edu.co/
  13. Gutiérrez, G. (2012). La enseñanza de las ciencias naturales y la educación ambiental en la escuela: realidades y desafíos. Praxis & Saber, 3(5), 9-14.
  14. Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. (6ª ed.). México: McGraw-Hill Education.
  15. Hinijosa, J. y Sanmarti, N. (2013). Dificultades en la transferencia del modelo de mecánica newtoniana. IX congreso internacional sobre investigación en didáctica de las ciencias. p. 1748-1753.
  16. Iriarte, A. (2011). Desarrollo de la competencia resolución de problemas desde una didáctica con enfoque metacognitivo. Revista Zona Próxima, 15, 2-21.
  17. Iriarte. A y Flórez, A. (2019). La lúdica como escenario pedagógico para el desarrollo del pensamiento matemático a través de aprendizajes basados en situaciones problemas (tesis de maestría no publicada Sociedad de Universidades Estatales del Caribe –SUECARIBE, Sede Universidad de Sucre).
  18. Ley 115 de 1994. Bogotá, Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
  19. Mateos, M. (2001). Metacognición y educación. Serie Psicología Cognitiva y Educación. Buenos Aires, Argentina: Aique Grupo Editor.
  20. Meza, E., Folleco, F., Yepez, L. y Cardona, C.E. (2015). Prácticas de enseñanza desde la formación inclusiva en el área de matemáticas (tesis de maestría, Universidad de Manizales). Repositorio Institucional Universidad de Manizales. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/
  21. Ministerio de Educación Nacional - MEN. (1998). Lineamientos curriculares de Ciencias Naturales y Educación Ambiental. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf5.pdf
  22. Ministerio de Educación Nacional - MEN. (2004). Formar en ciencias: ¡el desafío! Lo que necesitamos saber y saber hacer. Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y en Ciencias Sociales. Bogotá. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-81033_archivo_pdf.pdf
  23. Ministerio de Educación Nacional - MEN. (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje - V.2. Bogotá. http://aprende.colombiaaprende.edu.co/siemprediae/93226
  24. Monereo, C. (Coord.). (2002): Estrategias de aprendizaje. Madrid: Visor/Edicions de la Universitat oberta de Catalunya, 2ª ed.
  25. Moreira, M.A. (2000). Aprendizaje significativo: teoría y práctica. Madrid: Visor.
  26. Moreira, M., Caballero, M., & Flores, J. (2009). El laboratorio en la enseñanza de las ciencias: Una visión en este complejo ambiente de aprendizaje. Revista de Investigación, 33, 75-111.
  27. Morin, E. (1990). Introducción al Pensamiento Complejo. España: Gedisa Editorial.
  28. Mosquera, Y. (2012). La segunda ley de Newton: propuesta didáctica para estudiantes del grado décimo de educación media de la Escuela Normal Superior de Neiva (tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia). Repositorio institucional Universidad Nacional. https://repositorio.unal.edu.co/
  29. Osses, S. y Jaramillo, S. (2008). Metacognición: un camino para aprender a aprender. Revista estudios pedagógicos, XXXIV, 187-197.
  30. Piaget, J. (2000). Psicología del niño. Barcelona, España: Ediciones Morata.
  31. Picardo, J., Balmore, R. y Escobar, J. (2004). Diccionario enciclopédico de ciencias de la educación. San Salvador: Edición El Salvador.
  32. Pozo, J. I. (1989). Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid, España: Ed. Morata.
  33. Rivera, L., Aroman, M., Moncayo, J.P., y Ordoñez, D. (2009). Laboratorio virtual de física. Revista de la información educativa y medios audiovisuales, 6(12), 8-12.
  34. Saquinaula, J.L., Guerrero, M. y Ortiz, J. (2018). Práctica experimental para comprobar el movimiento dependiente en una polea móvil, orientado a la enseñanza de las Leyes de Newton. Espirales revista multidisciplinaria de investigación, 2(12), 1-20
  35. Velosa-García, J.D., Castillo-García, F.J., Espíldora, E. y Cob, L. (2017). Requerimientos para laboratorios híbridos en Ingeniería de Manufactura. DYNA, 84(203), 65-74
  36. Vera, A. (2012). Explorando las ondas una propuesta didáctica para la enseñanza aprendizaje de algunos conceptos básicos del movimiento ondulatorio (tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia). Repositorio institucional Universidad Nacional. https://repositorio.unal.edu.co/
  37. Vygotsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Barcelona, España: Ed. Paidós.

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |