Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Influence of the Whatsapp tool on interpersonal communication between teachers and parents

Influencia de la herramienta del WhatsApp en la comunicación interpersonal entre docentes y padres



How to Cite
Colon Cuello, Y. H. (2022). Influence of the Whatsapp tool on interpersonal communication between teachers and parents. Assensus, 7(13), 120-142. https://doi.org/10.21897/assensus.2959

Dimensions
PlumX
license
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en


The subject of interpersonal communication in teachers and parents has been a reference in educational research by authors who have been interested in this subject. The present thesis work focused its research on determining the influence of the WhatsApp tool on interpersonal communication between teachers and parents, of the fifth grade groups of primary school in the Santiago Apostol educational institution in San Benito-Abad, Sucre-Colombia. For its part, the participation of families in schools is being displaced by new forms of communication. WhatsApp has great potential to enrich communication between the two educational cultures, playing an important role in social interaction. The methodological experience of the work was approached from an interpretive paradigm, with a qualitative approach of a hermeneutical phenomenological type, to collect the data the in-depth interview was used as an instrument. The participating actors were ten (10) teachers and nineteen (19) parents, the data processing was developed through the Atlas Software. You. The results indicated that WhatsApp expands interpersonal communication, it has also meant a great change in the constant exchange of information, demonstrating acceptance. Conclusions, WhatsApp is an adequate technological mediation in educational contexts, proving successful, and that enables a close communicative relationship between educators and parents. Educational actors are forced to acquire new digital skills, which must be studied and reorganized.


Article visits 389 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Ballestero, D. y Larrosa, P. (2016). Relación vía WhatsApp entre padres y maestros/as. Perspectiva del futuro docente. Revista RUA, (9)2, 848-9. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/61833
  2. Blasco, M. y Pérez, J. (2007). Metodologías de investigación en las ciencias de la actividad física y el deporte. Editorial Club Universitario.
  3. Calero, M. (2014). El discurso de WhatsApp: Entre el Messenger y el SMS. Oralia.
  4. Campos, F. (2007). Los principales grupos mundiales de medios de comunicación siguen siendo negocios de familia. Bilbao.
  5. Cano, M. (2015). Escuela y familia. Dos pilares fundamentales para unas buenas prácticas de orientación educativa a través de las escuelas de padres. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18 (2), 15-27. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.2.219491
  6. Cascales, A., Gomariz, N. y Paco, A. (2020). WhatsApp como herramienta educativa en Educación Primaria: alumnado, docentes y familias. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 58 (1), 7-25. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74213
  7. Chiavenato, I. (2000). Administración de recursos humanos. McGraw Hill.
  8. Coca, P. y Thoilliez, B. (2020). Grupos de WhatsApp de padres y sus efectos en la participación educativa: validación de un instrumento. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovatio,. (14)2, 241–261. https://doi.org/10.46661/ijeri.4178
  9. Creswell, J. (2008, febrero). Mixed Methods Research: State of the Art. [Power Point Presentation]. University of Michigan. sitemaker.umich.edu/creswell.workshop/files/ creswell_lecture_slides.ppt
  10. Duque, H. y Díaz, E. (2019). Análisis fenomenológico interpretativo. Una guía metodológica para su uso en la investigación cualitativa en psicología. Pensando Psicología, 15(25), NA. https://link.gale.com/apps/doc/A610578871/IFME?u=anon~5fa0cc23&sid=googleScholar&xid=ca5ee0d6
  11. González, M. (2016). Diversidad e Inclusión Educativa: Algunas Reflexiones sobre el Liderazgo en el Centro Escolar. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 6(2), NA. https://revistas.uam.es/reice/article/view/5443
  12. Guzmán, B. (2015). Las Tic en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Revista Laurus, 13(23), 213-234. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102311
  13. Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
  14. Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (6a ed., --). McGraw-Hill.
  15. Martinez, I., Cascales, A. y Gomáriz, M. (2017). Grupos de WhatsApp en familias de Educación Infantil y Primaria. Revista Latinoamericana de Tecnología educativa, 16(2), 240-255. https://relatec.unex.es/article/view/2940.
  16. Méndez, C. (2000). Un marco teórico para el concepto de cultura corporativa. Universidad del Rosario.
  17. Myers, M. (1993): Administración mediante la comunicación, un enfoque organizacional. McGraw-Hill.
  18. Palma, A. y Álvarez, V. (2007). Acercando los padres a la escuela. Biblioteca Digital MINEDUC.https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/10449
  19. Pascagaza, E. y Estrada, L. (2020). Modernización de la educación virtual y su incidencia en el contexto de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Academia y Virtualidad, 13(2), 103–116. https://doi.org/10.18359/ravi.4724
  20. Pérez, M. y Saker, A. (2013). Importancia del uso de las plataformas virtuales en la formación superior para favorecer el cambio de actitud hacia las TIC; Estudio de caso: Universidad del Magdalena, Colombia. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(1), 153-166. https://dialnet.unirioja.es/metricas/documentos/ARTREV/4691569
  21. Romeu, V. (2015). Hacia una teoría personalista de la comunicación interpersonal. Revista especializada Question/Cuestión, 1(48), 188–198. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/2692
  22. Smith, J. (1996). Beyond the divide between cognition and discourse: Using interpretative phenomenological analysis in health psychology. Psychology y Health, 11(2), 261-271. doi: https://doi.org/10.1080/08870449608400256
  23. Stanton, J., Etzel, J. Y Walker, J. (2007). Fundamentos de Marketing. McGraw-Hill.
  24. Tellería, M. (2009). Las nuevas tecnologías: posibilidades para el aprendizaje y la investigación. Revista de Teoría y
  25. Didáctica de las Ciencias Sociales, (15), 479-502. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65213215011
  26. Torres, L. (2015). La gestión de información y la gestión del conocimiento. Félix Varela.
  27. Trelles, I. (2001). Comunicación de la Ciencia y la Tecnología y cultura científica. Félix Varela.
  28. Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y de la sensibilidad. Idea Books.
  29. Vicuña, C. y Víctor M. (2017). Facebook y WhatsApp como complemento y mediación pedagógica para la enseñanza y el aprendizaje, 2017 [Tesis de Maestría, Universidad Católica de Manizales]. http://bibliotecavirtualoducal.uc.cl:8081/handle/10839/1991
  30. WhatsApp. (2022). Definición de WhatsApp. https://www.facebook.com/unsupportedbrowser?l=es

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |