Join my development stages and be part of them
Incluyete en mis etapas del desarrollo y participa de ellas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Show authors biography
This research seeks to investigate the levels of knowledge that families have about alterations in the development of girls and boys from 6 months to 4 years of age from the kindergarten in the Tunjuelito neighborhood in (Bogotá D.C.), which provides a response to the need observed in parents due to theoretical-practical ignorance of the different development alterations that children can present at any stage of childhood. For this, the semi-structured interview was used, which is part of the qualitative research with a phenomenological approach, which allowed collecting the individual experiences of the families of the kindergarten, in which the point of view of the interviewees is described, the analysis carried out and the search for the meanings that these have about developmental alterations. Therefore, in the data collected through the instrument used, the lack of knowledge that families have about developmental disorders was evidenced, which generates the need to train all medical, psycho-social personnel and families in general. on a subject of great importance that can come to be presented in any home and in the different stages of the development of girls and boys, being them the fundamental pillars to provide a solution, help and support and thus contribute to an adequate integral development, which allows them to interact and evolve in the context where they operate.
Article visits 73 | PDF visits
Downloads
- Alavi, Maryam y Leidner, Dorothy (2003), Sistemas de gestión del conocimiento: cuestiones, retos y beneficios, en Sistemas de gestión del conocimiento. Teoría y práctica, editor Stuart Barnes, Colección Negocios, Thompson Editores, España, pp 17-40. http://www.revistaespacios.com/a05v26n02/05260242.html
- Arias, F. (2006). Introducción a la Técnica de Investigación en ciencias de la Administración y del Comportamiento, 3ª. ed., Ed. Trillas, México. https://reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/view/111/226
- Briceño G, (2018) Fenomenología. Euston96. https://www.euston96.com/fenomenologia/
- Constitución Política de la República de Colombia, (Artículo 44 de julio de 1991) publicada en la Gaceta Constitucional No. 116. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/constitucion_politica_1991_pr001.ht ml#44
- Cuervo, Á. (2010). Pautas de crianza y desarrollo socioafectivo en la infancia Estilos de crianza y desarrollo socioafectivo en la infancia. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1794-99982010000100009
- Foster, J. (2003). El niño con problemas de conducta y/o aprendizaje escolar. Pontificia Universidad Católica de Chile. http://escuela.med.puc.cl/paginas/publicaciones/manualped/probcond.htlm
- Mandiola, D., Oyarzo, K., & Vásquez, N. (2012). Detección de alteraciones del desarrollo infantil en niños con trastorno de déficit atencional con hiperactividad en punta arenas: explorando la visión de los padres. Revista chilena de terapia ocupacional, 12(1), 32. https://doi.org/10.5354/0719-5346.2012.22050
- Piaget, J y Inhelder, B. (1969). Psicología del niño. Madrid. Ediciones Morata.
- Sandín Esteban, Mª Paz (2003) Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Madrid. Mc Graw and Hill Interamericana. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922005000300007
- Tirado, K. y Arvizu, L. y Martínez, M. y Guerrero, M. y Contreras, L. y Vega, G. y Hernández, G. (2016). Prevalencia de alteraciones en el desarrollo psicomotor para niños de 1 mes a 5 años valorados con la prueba EDI en un centro de salud en México en el periodo febrero a noviembre de 2015. https://eujournal.org/index.php/esj/article/view/8684