Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Professional Identity: case study and analysis of the construction process based on teaching conceptions

Identidad Profesional: estudio de casos y análisis del proceso de construcción a partir de las concepciones docentes



How to Cite
López de Moreno, A. E., & Pacheco Lora, L. C. (2023). Professional Identity: case study and analysis of the construction process based on teaching conceptions. Assensus, 8(14), 126-150. https://doi.org/10.21897/assensus.3191

Dimensions
PlumX
license
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en

Amparo Esther López de Moreno

The paper investigates the construction of the teaching professional identity from the teachers' conceptions. The professional identity of teachers is influenced by the conceptions that are built from the multiple scenarios and challenges posed by the teaching work. The objective of the study is to analyze the conceptions about the construction of the teaching identity from the personal, social and professional dimensions of the teaching practice. A qualitative methodology is used, with a case study design and an in-depth interview technique, to collect the narratives of the teachers. In the information analysis process, content analysis and interpretation of emerging categories are applied. The results show common traits and other antagonistic ones in the conceptions referred to the construction of the professional identity from the experiences that motivated the choice of the profession, the socialization processes in contact with the training and work institutions, the social value of the profession and the perception of the development and future of the teaching profession.


Article visits 205 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Alliaud. A. (2017). Los artesanos de la enseñanza. Acerca de la formación de maestros con oficio. Buenos Aires: Editorial Paidós
  2. Ander-Egg, E. (2005). Debates y propuestas sobre la problemática educativa: algunas reflexiones sobre los retos del futuro inmediato. 1a. ed., Rosario: Homo Sapiens.
  3. Bolívar, A. (2006). La identidad profesional del profesorado de secundaria: Crisis y reconstrucción. Archidona: Aljibe.
  4. Bolívar, A. (2009). Efectos de la globalización en las vidas profesionales del profesorado. Granada, Universidad de Granada.
  5. Borg, S. (2003) Teacher cognition in language teaching: a review of research on what language teachers think, know, believe, and do. The International Abstracting. Journal for Language Teachers and Applied Linguists, 36, pp. 81-109.
  6. Bruner, J. (1996). The culture of education. Harvard University Press.
  7. Caballero, J. (2009). Resolución de problemas de matemáticas y control emocional. Investigación en Educación Matemática (XIII), 151-160.
  8. Cabeza, L., Zapata, A. y Lombana, J. (2018). Crisis de la profesión docente en Colombia: percepciones de aspirantes a otras profesiones. Educación y Educadores, 21(1), 51-72. DOI: 10.5294/edu.2018.21.1.3
  9. Castellanos, S. H., Yaya, R. E. (julio-diciembre, 2013). La reflexión docente y la construcción de conocimiento: una experiencia des¬de la práctica. Sinéctica, 41. Recuperado de http://www.sinectica.iteso.mx/articulo/?id=41_la_reflexion_docente_y_la_construccion_de_conocimiento_ una_experiencia_desde_la_practica
  10. Ceballos-Herrera, F.A. (2009). El informe de investigación con estudio de casos. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 1(2),413-423. [fecha de Consulta 21 de octubre de 2021]. ISSN: 2027-1174. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281021548015
  11. Clark, C.M. y Peterson, P.L. (1986). Procesos de pensamiento de los docentes. En M.C.Wittrock (Ed.), La investigación de la enseñanza, III. Barcelona: Paidós.
  12. Coll, C. y Falsafi, L. (2010) Identidad y educación. Tendencias y desafíos. Revista de Educación, 353, 17-27
  13. Davini, M. C. (1995): La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Paidós
  14. Day, C. (2005). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea
  15. Day, C. y Gu, Q. (2012). Profesores: vidas nuevas, verdades antiguas. Madrid: Narcea.
  16. Delgado-García, M., & Cruz, M. D. L. O. T. (2021). Construcción de la identidad profesional del futuro docente de Secundaria. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 25(1), 109-130.
  17. Devís, J.; Martos, D. y Sparkes, C. S. (2010). Socialización y proceso de construcción de la identidad profesional del educador físico de una prisión. Revista de Psicología del Deporte, 19(1), 73-88.
  18. Esteve, J.M. (2009). La formación de profesores: bases teóricas para el desarrollo de programas de formación inicial. Revista de Educación, 350, 15-29.
  19. Gavilán, M. G. (1999). La desvalorización del rol docente. Revista Iberoamericana de Educación.
  20. González, E., Muñoz, M., Cruz, A. & Olivares, M.A. (2019). Construcción de la identidad profesional docente en educación infantil en Córdoba. Revista de ciencias sociales, ISSN-e 1315-9518, Vol. 25, Nº. 3, 2019, págs. 30-41. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7026732
  21. Gratacós, G. (2014). Estudio sobre las motivaciones en la elección de ser maestro (Doctoral dissertation, Universitat Internacional de Catalunya).
  22. Hernández, R.; Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: 6ª Ed. McGrall Hill.
  23. Imbernón, F. (1994). La formación del profesorado. El reto de la reforma. Barcelona: Paidós.
  24. Imbernón, F. (2011). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona. GRAÓ.
  25. Lüdke. M. & André, M. (1986). Pesquisa en Educación: abordajes cualitativos. São Paulo: EPU
  26. Mungarro, G., Zayas, F. (2009). Elección de carrera docente. X Congreso Nacional de Investigación Educativa. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_16/ponencias/0254-F.pdf
  27. Park, H. y Byun, S. (2015). Why Some Countries Attract More High-Ability Young Students to Teaching: Cross-National Comparisons of Students’ Expectation of Becoming a Teacher. Comparative Education Review, 59(3), 523-549.
  28. Pérez, A & Gimeno, J. (1988). Pensamiento y acción en el profesor: de los estudios sobre planificación al pensamiento práctico. Infancia y Aprendizaje, 42, pp. 37-63
  29. Porta, L., & De Laurentis, C., & Aguirre, J. (2015). Indagación narrativa y formación del profesorado: nuevas posibilidades de ruptura y construcción en la identidad docente. Praxis Educativa (Arg.), 19(2),43-49 Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=153141087006
  30. Poyato, F. J. (2016). Concepciones y motivaciones sobre la profesión docente en la formación inicial del profesorado de ciencias de enseñanza secundaria (tesis doctoral)
  31. Quilaqueo, D., Quintriqueo, S., & Riquelme, E. (2016). Identidad profesional docente: Práctica pedagógica en contexto Mapuche. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(2), 269-284.
  32. Rambur, M. (2015). Ser docente hoy: Una aproximación a las razones que fundamentan la elección. Trabajo final de grado. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1164/te.1164.pdf
  33. Rebollo Catalán, M. Á., & Hornillo Gómez, I. (2010). Perspectiva emocional en la construcción de la identidad en contextos educativos: discursos y conflictos emocionales. Revista de Educación, 353, 235-263.
  34. Rodríguez, S. A. O. (2020). Revisión del concepto de identidad profesional docente. Revista Innova Educación, 2(3), 378-393.
  35. Serrano, R. (2013). Identidad profesional, necesidades formativas y desarrollo de competencias docentes en la Formación Inicial del Profesorado de Secundaria. (Tesis doctoral). Recuperado de http://helvia.uco.es/xmlui/ handle/10396/11450
  36. Solar, M., & Díaz, C. (2009). El profesor universitario: construcción de su saber pedagógico e identidad profesional a partir de sus cogniciones y creencias. Calidad en la Educación, (30), 208-232. doi: https://doi.org/10.31619/caledu.n30.178
  37. Téllez, I. G. B. (2022). Inicios en la docencia: algunas consideraciones al respecto. Revista Científica de FAREM-Estelí, (41), 42-59.
  38. Wittrock (1997), La investigación de la enseñanza, III. Barcelona: Paidós

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |