Didactic strategies in the development of socio-emotional skills in students of the acceleration program of an educational institution
Estrategias didácticas en el desarrollo de habilidades socioemocionales en estudiantes del programa de aceleración de una institución educativa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en
Show authors biography
This article presents an analysis of the relevance of didactic strategies in the development of socio-emotional skills in students between 15 and 17 years of age who participate in an acceleration programme of an educational institution located in the municipality of Campoalegre-Huila, where the problem of school dropout in this population is presented and the difficulty of students to acquire socio-emotional skills is highlighted, affecting their ability to relate and adapt to the social environment. The study was carried out using a qualitative methodology with a phenomenological design. The main technique used was the semi-structured interview and the qualitative survey, using instruments such as interview guides and a questionnaire. The research demonstrated the importance of promoting socio-emotional skills in adolescents, as this favours their physical and mental health, academic performance and social relations. It is argued that teachers play a fundamental role in these teaching and learning processes from their experiences and knowledge and the need to continuously reflect on didactic strategies and their implementation in socio-emotional education in the educational context in order to contribute to the construction of their life project and address the different risk situations that affect students.
Article visits 193 | PDF visits
Downloads
- Bisquerra, R. (2003). Educación Emocional y Competencias básicas para la vida. Revista de Investigación.Educativa.21, (1).7-43. https://revistas.um.es/rie/article/view/99071/94661
- Cacho Becerra, Z., Silva Balarezo, M., y Yengle Ruíz, C. (2019). El desarrollo de habilidades sociales como vía de prevención y reducción de conductas de riesgo en la adolescencia. Transformación, 15(2), 186-205.http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-29552019000200186&script=sci_arttext&tlng=pt
- Castro, M. (2016). Educación Extra edad: “Los estudiantes del otro lado”. Universidad del Valle. Trabajo de grado para optar al título de Licenciada en Educación Popular. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/12969/3486-0525533.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- García, I., y Valencia, M. (2014). Nociones y prácticas de la planeación didáctica desde el enfoque por competencias de los formadores de docentes. Ra Ximhai, 10 (5), 15-24. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/461/46132134001.pdf
- Gutiérrez, A., y Buitrago, S. (2019). Las Habilidades Socioemocionales de los Docentes, herramientas de paz en la escuela. Praxis & Saber, 10(24), 167–192. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/9819/8394
- Gutiérrez, J., Gómez, F. y Gutiérrez, C. (2018). Estrategias didácticas de enseñanza y aprendizaje desde una perspectiva interactiva, 1-15. http://www.conisen.mx/memorias2018/memorias/2/P845.pdf
- Ministerio de Educación Nacional. (2010). Modelo de Educativo Aceleración para el Aprendizaje. 2a Edición. https://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/archivos/Referentes_Calidad/Modelos_Flexibles/Aceleracion_del_Aprendizaje/Guia_del_docente/Manual%20Operativo.pdf
- Ministerio de Educación Nacional. (2022). Manual operativo. Modelo de Educativo Aceleración para el Aprendizaje. https://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/archivos/Referentes_Calidad/Modelos_Flexibles/Aceleracion_del_Aprendizaje/Guia_del_docente/Manual%20Operativo.pdf
- Pedraza, M., y Soto, S., Y. (2021). Desarrollo de habilidades socioemocionales para la prevención de conductas de riesgo en adolescentes. Corporación Universidad de la Costa. Obtenido de https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/8464
- Revelo, C., A. Collazos A., y Jiménez, J. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. Tecnológicas. 21, (41),115-134. http://www.scielo.org.co/pdf/teclo/v21n41/v21n41a08.pdf
- Tobón, M. (2010). Formación integral y competencia, Pensamiento Complejo, diseño curricular y didáctica. ECOE. Bogotá Colombia.