Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Inclusive training: Beliefs and pedagogical practices in higher education teachers

Formación inclusiva: concepciones y prácticas pedagógicas en docentes de educación superior



How to Cite
Figueroa Molina, R. E., Bernal Martínez, M. P., & Thorné Torné, R. C. (2022). Inclusive training: Beliefs and pedagogical practices in higher education teachers. Assensus, 7(12), 234-251. https://doi.org/10.21897/assensus.2953

Dimensions
PlumX
license
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en

Roberto Enrique Figueroa Molina
Mirna Patricia Bernal Martínez
Roberto Carlos Thorné Torné

Education is to the cause, what politics is to the consequence, and vice versa. In terms of Inclusion, advances related to regulations, accessibility, and recognition are notable. However, pedagogical practices in higher education are far from the objective proposed by "the education for all". To understand the phenomenon, it is presented a theoretical framework based on the principles of inclusive education and their intimate relationship with the conceptual components of teacher training. According to that statement, this study suggests an evolutionary or cohort descriptive design, of qualitative interpretation, framed in constructivist epistemological approach and the use of focus groups as an information collection strategy in teachers assigned to the programs of the faculty in science of education from the Universidad del Atlántico. The data were collated throughout specialized literature and understood from the qualitative analysis, to finally obtain a descriptive-argumentative reflection of the inclusive teacher training processes, as well as the main pedagogical conceptions and practices provided by its teaching staff.


Article visits 386 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Alcaín Martínez, E., & Medina-García, M. (2017). Hacia una educación universitaria inclusiva: realidad y retos. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 11(1), 4-19.
  2. Azorín, C., & Ainscow, M. (2020). Guiding schools on their journey towards inclusion. International Journal of Inclusive Education, 24(1), 58-76.
  3. Beltrán-Villamizar, Y. I., Martínez-Fuentes, Y. L., & Vargas-Beltrán, Á. S. (2015). El sistema educativo colombiano en el camino hacia la inclusión: Avances y retos. Educación y educadores, 18(1), 62-75.
  4. Bregaglio Lazarte, Renata. "La incorporación de la discapacidad en el Sistema Interamericano. Principales regulaciones y estándares post-Convención." (2014).
  5. Calvo, S. M. (2013). Evaluando el practicum en Educación Social: acciones de mejora ante la puesta en práctica de los nuevos grados. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 11(1), 349.
  6. Cano, A. J. R. (2018). Formación docente y su relación con los contextos inclusivos. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 4(2).
  7. Casteblanco, D., Coronado, L., Jiménez, W., Ocampo, Y., Pachón, J., Reyes, M., ... & Escobar, J. (2020). Hacia el concepto transformacional de la educación superior inclusiva.
  8. Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (2018). Lineamientos política de educación superior inclusiva. Ministerio de Educación Nacional.
  9. de la UNESCO, I. M. (2014). Hacia las sociedades del conocimiento. Publicaciones Unesco. París.
  10. Durán Gisbert, D., & Climent, G. G. (2017). La formación del profesorado para la educación inclusiva: Un proceso de desarrollo profesional y de mejora de los centros para atender la diversidad.
  11. Echeita, G., & Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho: marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo: Revista de Didáctica de la Lengua y la Literatura.
  12. Fajardo, M. S. (2017). La Educación Superior Inclusiva en algunos países de Latinoamérica: avances, obstáculos y retos. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 11(1), 171-197.
  13. Figueroa Molina, R., Salazar Díaz, C., & Bernal Martínez, M. (2017). Conocimiento pedagógico en docentes de investigación formativa en la Universidad del Atlántico.
  14. Gallardo Echenique, E. E. (2014). An investigation of the social and academic uses of digital technology by university students (Doctoral dissertation, Universitat Rovira i Virgili).
  15. García Fernández, C. B., Gómez Reyes, M. K., & Pizarro Carfulef, I. A. (2018). Barreras y facilitadores de la implementación de la Ley de Inclusión Laboral en una empresa de retail de la ciudad de Los Ángeles.
  16. González, E. H., & Restrepo, J. S. V. (2016). Comprensiones del discurso normativo sobre inclusión educativa en Colombia. El Ágora USB, 16(2), 493-509.
  17. Guerra, J. T., Ramirez, M. S., & Garcia, L. V. (2016, October). Contenidos pedagógicos, investigativos y de desarrollo humano en las licenciaturas de la facultad de ciencias de la educación de mirada reflexiva en torno a la calidad y pertinencia de los la universidad del atlántico. In 3er Simposio Internacional y 4to Coloquio Regional de Investigación Educativa y Pedagógica.
  18. Hamui-Sutton, A., & Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en educación médica, 2(5), 55-60.
  19. Hopkins, L. (2011). The path of least resistance: A voice‐relational analysis of disabled students’ experiences of discrimination in English universities. International journal of inclusive education, 15(7), 711-727.
  20. Martínez Segura, M. J. (2011). Formación de maestros, atención educativa a alumnos con plurideficiencia y estimulación sensoriomotriz. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 36(14-1), 137-150.
  21. Moliner Garcia, O., Arnaiz-Sánchez, P., & Sanahuja Ribés, A. (2020). Rompiendo la brecha entre teoría y práctica:¿ Qué estrategias utiliza el profesorado universitario para movilizar el conocimiento sobre educación inclusiva.
  22. Moriña Díez, A., Cortés Vega, M. D., & Molina Romo, V. M. (2015). Educación inclusiva en la enseñanza superior: soñando al profesorado ideal. Revista latinoamericana de Educación Inclusiva, 9 (2), 161-175.
  23. Ochoa, M. A., Barragán, C. C., Trejo, M. H., Rural, E. N., & Zapata, G. E. (2020). Importancia de la inclusión de la neuropedagogía en la formación docente en las escuelas normales: diagnóstico bycenes.
  24. Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International journal of morphology, 35(1), 227-232.
  25. Paquay, L., Altet, M., Charlier, E., & Perrenoud, P. (2012). Former des enseignants-professionnels. Quelles stratégies? Quelles compétences?.
  26. Pegalajar Palomino, M. D. C., & Colmenero Ruiz, M. D. J. (2017). Actitudes y formación docente hacia la inclusión en Educación Secundaria Obligatoria. Revista electrónica de investigación educativa, 19(1), 84-97.
  27. Peñas-Felizzola, A. H., & Cárdenas-Sierra, C. A. (2020). La política de educación inclusiva en Colombia (2013-2016) desde un enfoque de derechos. Revista de Educación Inclusiva, 13(2), 62-84.
  28. Pimentel Méndez, J. (2020). Neuroeducación para aprender de manera exitosa y saludable. La importancia y beneficios de las" asignaturas Marías".
  29. PNUD, O. N. U. (2000). Informe sobre desarrollo humano 2000. Mundiprensa.
  30. Quevedo-Álava, R. A., Pazmiño-Campuzano, M. F., & San Andrés-Laz, E. M. (2020). La educación inclusiva y su aporte en la práctica docente Portoviejo–Ecuador. Dominio de las Ciencias, 6(2), 181-209.
  31. Quintero-Campos, L. J. (2010). Theoretical Contributions for the Study of National Systems for Innovation. Innovar, 20(38), 57-76.
  32. Ricardo, A. C., & Angarita, M. M. (2014). Educación superior y discapacidad: análisis desde la experiencia de algunas universidades colombianas. Revista Española de Discapacidad (REDIS), 2(2), 83-101.
  33. Román, F., & Poenitz, V. (2018). La neurociencia aplicada a la educación: aportes, desafíos y oportunidades en América Latina. RELAdEI. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 7(1), 88-93.
  34. Ruiz, S. L., & Castañeda, C. B. (2020). Habilidades del siglo XXI: Una apuesta para la formación de licenciados en escenarios de educación inclusiva. Revista Educación y Ciudad, (38).
  35. Saldaña, J. (2021). The coding manual for qualitative researchers. sage.
  36. Sierra Socorro, J. J., & García Reyes, O. (2020). La educación inclusiva. Su componente normativo desde los organismos internacionales y las políticas públicas nacionales. Mendive. Revista de Educación, 18(1), 134-154.
  37. Turcios-Cotto, V. Y., & Milan, S. (2013). Racial/ethnic differences in the educational expectations of adolescents: does pursuing higher education mean something different to Latino students compared to White and Black students? Journal of Youth and Adolescence, 42(9), 1399-1412.
  38. Weber, Heloise. "Politics of ‘leaving no one behind’: contesting the 2030 Sustainable Development Goals agenda." Globalizations 14.3 (2017): 399-414.
  39. Zárate-Rueda, R., Diaz-Orozco, S. P., & Ortiz-Guzmán, L. (2017). Inclusive Higher Education: A Challenge for Pedagogical Practices. Revista Electrónica Educare, 21(3), 289-312.

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |