Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Student permanence strategies with OVA: school absenteeism in elementary school

Las estrategias de permanencia estudiantil con OVA: absentismo escolar en la básica primaria



How to Cite
Arrazola Paternina, J. (2022). Student permanence strategies with OVA: school absenteeism in elementary school. Assensus, 7(13), 68-81. https://doi.org/10.21897/assensus.2955

Dimensions
PlumX
license
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en


In educational institutions, vulnerable contexts were observed where absenteeism is prominent in primary school, especially in the time of the COVID-19 pandemic, forcing instruction with emergency remote education, and generating an alert for school dropout (CEPAL & UNESCO, 2020; Sánchez et al., 2020; Toapanta, 2021; Arteaga et al., 2022). Therefore, the interest of the research focused on the continuity of the student in the training programs and aligned with their theories; with the objective of to evaluate strategies for student permanence, for the prevention of absenteeism and school dropout in the fourth grade, at the Antonio Prieto Industrial Technical Educational Institution, Pinar headquarters. Therefore, a methodology with a mixed approach was used for data treatment, from the case study research method: qualitatively (structured participant observation with field diary), and quantitatively (survey with a scale of Likert); The results of the research showed a lower rate of absentee behavior in the apprentices, they felt motivated at the time of learning, and thus positively addressing the economic, individual, academic, cultural, institutional factors, attendance and non-attendance.


Article visits 574 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Arteaga, M., & Suárez, B. (2022). Las preocupaciones de Juanito en tiempos de pandemia: repensar la educación en Ecuador. Revista de Educación, (6), 95-117. http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ
  2. Baena, G. (2014). Metodología de la investigación: serie integral por competencias. Grupo Editorial Patria, Ed.1, 1-157.
  3. Barragán, A., & Justiniani, M. (2022). Rol de los padres en la educación a distancia de estudiantes autistas en el IPHE de Antón. REDES, 1(14), 83–99. https://revistas.udelas.ac.pa/index.php/redes/article/view/173
  4. Bautista, M. (2017). Estudio de caso de tipo etnográfico sobre la actitud lingüistica de una niña bilingüe y bicultural en desarrollo. [Trabajo de grado, Tesis de maestría, Universidad de Sevilla]. Repositorio Institucional de la Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/handle/11441/70549
  5. Casallas, J. (2020). La cultura del absentismo académico, silencios y voces. [Trabajo de grado, Tesis de maestría en educación, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio Institucional de la Universidad Militar Nueva Granada. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/37811
  6. Chiecher, A. (2019). Estudiantes en contextos de educación a distancia. Variables vinculadas con el logro académico. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 203-223.
  7. Chisaguano, S. (2022). La Covid-19 y su impacto en la deserción escolar de la población estudiantil indígena del Ecuador. Maestro Y Sociedad, 19(1), 484-500. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5515
  8. Díaz, K. (2020). Percepción de los docentes sobre el abandono escolar y su práctica en el aula en bachilleratos tecnológicos de Baja California. Revista: Diálogos sobre educación, (20), ISSN 2007-2171, 1-17. https://doi.org/10.32870/dse.v0i20.576
  9. Escriche, A., Pareja, Á., & Ortega, M. (2021). La infografía como método de aprendizaje integrado en la docencia virtual en el grado en fisioterapia. Libro de actas: II Workshop internacional de innovación y desarrollo educativo y CIVES, Editorial. Universidad de Málaga. 110-121. www.umaeditorial.uma.es
  10. Fernández, G., & Cuervo, A. (2019). Metodología mixta; estudios de casos. Researchgate, 1-19.https://www.researchgate.net/publication/340818034_Metodologia_mixta_estudios_de_caso
  11. Hernández, A., & Alcaraz, M. (2018). Factores incidentes en el abandono escolar prematuro. Revista de Investigación en Educación, 16(8), 182-195. http://webs.uvigo.es/reined/
  12. Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. MCGrawHillEducatión, / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V., México, ed. 6, 1-634. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
  13. Inofuente, P. (2019). El ausentismo escolar y la compresión lectora en estudiantes del tercer grado de la institución educativa primaria No 72004 “Virgen De Fátima” Azángaro – 2016. [Trabajo de grado, Tesis de maestría en administración de la educación, Universidad César Vallejo]. Universidad César Vallejo Repositorio Digital Institucional https://hdl.handle.net/20.500.12692/37590
  14. Jiménez, V., Alvarado, J., & Méndez, L. (2021). Un modelo estructural para la detección temprana del abandono en la universidad metacomprensión, TIC y motivación hacia la titulación de Trabajo Social. Revistas Alternativas: Cuadernos de Trabajo Social, 28(2), 167-187. ISSN-1989-9971. https://doi.org/10.14198/ALTERN2021.28.2.02
  15. La Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), & La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Informe COVID-19 CEPAL-UNESCO, Oficina de Santiago, Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. https://www.cepal.org/es/comunicados/
  16. Lica, D. (2020). Educación histórica en preescolar: una propuesta didáctica para comprender la pandemia de 2020. [Trabajo de grado, Tesis de maestría en Enseñanza de la história, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo]. Repositorio Institucional de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo http://bibliotecavirtual.dgb.umich.mx:8083/xmlui/handle/DGB_UMICH/6516
  17. Lleó, H. (2018). El absentismo escolar como predictor del abandono escolar temprano. Dialnet: IPSE-ds, 11, 29-41. ISSN 2013-2352.
  18. López, S. (2021). Estudio de caso de la formación profesional para la inclusión en la región de Murcia. Libro de actas: II Workshop internacional de innovación y desarrollo educativo y CIVES, Editorial. Universidad de Málaga. 17-27. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/21279
  19. Manrique, K., & Sánchez, M. (2019). Satisfacción estudiantil universitaria: un referente para elevar los indicadores de los cursos en línea impulsados por la Coordinación General de Educación Virtual de la UAGro. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 16, 17-30.
  20. Mercado, R., & Otero, A. (2022). Háblame de TIC: Enseñanza remota de emergencia en la educación superior: ¿Base para la educación híbrida? Editorial Brujas. https://www.uv.mx/blogs/brechadigital/files/2022/05/hdt8_covid.pdf
  21. Palella, S., & Martins, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. FEDUPEL: Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, La Editorial pedagógica de Venezuela, Ed. 3, 1-279.
  22. Pulido, E. (2021). La motivación como método preventivo para el absentismo escolar. [Trabajo de grado, Tesis de maestría, Universidad de Jaén]. Repositorio Institucional de la Universidad de Jaén. https://hdl.handle.net/10953.1/15020
  23. Ramirez, S., & Castillo, N. (2021). Alertas tempranas del riesgo de abandono escolar: una estrategia para la permanencia y el éxito estudiantil monitoreado desde las TIC en la Universidad del Valle. RedGUIA: CLABES X (Congreso Latinoamericano sobre el Abandono en la Educación Superior) virtual, ITM Institución Universitaria Reacreditada en Alta Calidad, 1-8. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/3409
  24. Razeto, A. (2020). Hacia la prevención del ausentismo escolar: propuestas para la intervención socioeducativa. Revista Brasilera de educación: Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico (FONDECYT) Regular n. 1200338, Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID), Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica (CONICYT), Chile, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile, 25, 1-16. https://doi.org/10.1590/S1413-24782020250037
  25. Rodríguez, A & González L. (2016). Currículo, formación integral y calidad de vida en el contexto del caribe colombiano. Assensus, 1(1), 2016. https://doi.org/10.21897/assensus.1286
  26. Salamanca, Y. (2019). Análisis pedagógico y educomunicativo del diseño e implementación de Ambientes Virtuales de Aprendizaje. [Trabajo de grado, Tesis de maestría en comunicación y educación, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. Repositorio Institucional Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://hdl.handle.net/11349/22817
  27. Sánchez, J., Quiroga, K., & Ospina, P. (2020). Desafíos tecnológicos para el sector educativo de América Latina en tiempos de pandemia. Programa de Investigación de Política Exterior Colombiana (PIPEC), documento de investigación, 1-41. https://repositorio.uniandes.edu.co/handle/1992/45881
  28. Suberviola, I. (2021). Análisis de los factores predictivos del abandono escolar temprano. Vivat Academia. Revista De Comunicación, 154, 25-52. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1373
  29. Toapanta, A. (2021). Estrategia didáctica virtual para disminuir la deserción en estudiantes del Instituto Superior Tecnológico Babahoyo, Ecuador, 2020. [Trabajo de grado, Tesis doctoral, Universidad César Vallejo]. Universidad César Vallejo repositorio institucional https://hdl.handle.net/20.500.12692/58962

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |