Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Pedagogical models that prevail, from the perception of mathematics teachers and students, in the Educational Institutions of the municipality of Montería

Modelos pedagógicos que prevalecen, desde la percepción de docentes de matemáticas y estudiantes, en las Instituciones Educativas del municipio de Montería



How to Cite
Portillo Wilches, J., & Muñoz Hernández , H. (2023). Pedagogical models that prevail, from the perception of mathematics teachers and students, in the Educational Institutions of the municipality of Montería. Assensus, 8(14), 52-77. https://doi.org/10.21897/assensus.3020

Dimensions
PlumX
license
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Assensus journal has a Creative Commons license. The citation, use and partial or total reproduction of the contents is authorized by citing sources. For more information, see https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en

Jorge Portillo Wilches
Helmer Muñoz Hernández

This research aimed to make a comparative analysis between the pedagogical models that prevail, from the perceptions of students and teachers, in the official educational institutions of the municipality of Montería. The work was approached from the analytical empirical approach, with a descriptive non-experimental design. Through surveys, the pedagogical models that prevail in the perception of mathematics teachers were identified, as well as the pedagogical models present in the pedagogical practices that are developed in the classroom from the perception of the students, to later establish if there is coherence. . The results indicate that there is agreement between the perceptions regarding the characteristics of the dominant pedagogical model, which is the developmentalist one, however, there are significant differences in the perceptions of the traditional model, which means that students consider that teachers are more traditional in the classroom than they accept in the surveys. In addition, some points of improvement are detected, such as: the need to promote research, the flexibility of programming, the evaluation of qualitative aspects and the relationship of the area of mathematics with the other areas.


Article visits 332 | PDF visits


Downloads

Download data is not yet available.
  1. Berrocal, J. (2013). Modelos pedagógicos y estrategias didácticas en las rutas de enseñanza del derecho en Instituciones de Educación Superior del Caribe Colombiano. Revista Justicia Juris, 9(2), 65-73. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-85712013000200007
  2. Cardona, F. (2012). ¿Cómo fortalecer las prácticas pedagógicas de los docentes frente al modelo pedagógico del colegio Nuestra Señora de Lourdes de la ciudad de Barranquilla? [Tesis de postgrado]. Universidad Católica de Manizales, Manizales.
  3. De Zubiría, J. (2006). Los modelos pedagógicos, hacia una pedagogía dialogante. Segunda Edición. Colección aula abierta.
  4. De Zubiría, J., Ramírez, A., Ocampo, K., y Marín, J. (2008). El modelo pedagógico predominante en Colombia. [Tesis de grado]. Instituto Alberto Merani, Bogotá.
  5. Flórez, R. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Santafé de Bogotá: McGraw-Hill. p. 60.
  6. Galeano, M. (2004). Diseño de Proyectos en la investigación cualitativa. Fondo Medellín, Colombia. Editorial Universidad EAFIT.
  7. García, B., y Sandoval, V. (2017). Relación entre el modelo pedagógico social constructivista y las prácticas pedagógicas de los docentes de la Institución Educativa INEM Manuel Murillo Toro De La Ciudad De Ibagué. [Trabajo de grado]. Universidad del Tolima.
  8. Gómez, J., Monroy, L. y Bonilla, C. (2019). Caracterización de los modelos pedagógicos y su pertinencia en una educación contable crítica. Entramado, 15(1), http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=265460762011
  9. Gómez, L., Silas, J., y Miranda, E. (2015). Un modelo para la enseñanza de las matemáticas en secundaria. Diálogos sobre educación, 6(10), 1-17. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=553457060006
  10. González, E. (1999). Entre los modelos pedagógicos, las mediaciones curriculares y las estrategias didácticas. Revista Cintex (Medellin), 7, 19-31. Recuperado de: https://revistas.pascualbravo.edu.co/index.php/cintex/article/view/185
  11. González, S. (2014). Colombia, el último lugar en los nuevos resultados en las pruebas PISA. El Tiempo. Recuperado de https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-14224736
  12. Hernández, R., Fernández C., Baptista L. (2003). Metodología de la Investigación. Chile. Ed. Mc Graw Hill
  13. Hernández, R., Fernández C., Baptista L. (2007). Metodología de la Investigación. Chile. Ed. Mc Graw Hill
  14. ICFES. (2018). Informe Nacional de resultado prueba PISA.
  15. Jaimes, W. (2011).Características y perspectivas de los modelos pedagógicos de las instituciones de educación media de la ciudad de Bucaramanga (Colombia). [Tesis doctoral]. Universidad de Granada, facultad de ciencias de la educación, departamento de didáctica y organización escolar.
  16. Ledesma, L., Cabrera, J., y Pachajoa, A. (2017). Modelos pedagógicos subyacentes en la práctica pedagógica de la Institución Educativa Técnica María Auxiliadora del municipio de Guaitarilla (Nariño). [Tesis de grado]. Universidad de Manizales.
  17. Linares, A. (2013). ¿Por qué somos tan malos en matemáticas? El Tiempo. Recuperado de: https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-13088961
  18. Martínez, F., Mosquera, D., Ordoñez, M., y Jiménez, C. (2014). Prácticas pedagógicas matemáticas en atención a la diversidad: el imaginario del Docente. [Trabajo de grado]. Universidad de Manizales.
  19. Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1994). La calidad educativa en Colombia sigue avanzando.
  20. Micolta, A. y Bastidas, A. (2018), Modelo pedagógico y prácticas pedagógicas que desarrollan los docentes de la Institución Etnoeducativa La Anunciación sede Los Naranjos de la ciudad de Cali. [Tesis de grado]. Universidad ICESI.
  21. Molina, I. (2016). Identificación del modelo pedagógico en los programas de cirugía pediátrica acreditados en el país. Tesis de Maestría. Universidad Nacional de Colombia.
  22. Moncada, M., y Gallego, G. (2012). Relación entre los Modelos pedagógicos y el Proyecto Educativo Institucional de la Institución Educativa Villa Santana de la Ciudad de Pereira. Textos-&-Sentidos, 6. Recuperado de: https://revistas.ucp.edu.co/index.php/textosysentidos/article/view/551
  23. Monterroza (2013). Modelo pedagógico social-cognitivo y su aplicación en las prácticas pedagógicas de docentes y estudiantes del programa de formación complementaria de la Institución Educativa Normal Superior de Sincelejo. En Revista Educación y Humanismo, 16 (26), 104-121. Recuperado de: http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2350
  24. Murcia, M., y Henao, J. (2015). Educación matemática en Colombia, una perspectiva evolucionaria. Entre ciencia e ingeniería. Año 9. No. 18. P. 23-30.
  25. Orobio, A. y Zapata, P. (2017). Influencia curricular en el desempeño en el área de matemáticas de las pruebas PISA (2012). Tecné, Episteme y Didaxis, 42,, 97-113. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/pdf/ted/n42/0121-3814-ted-42-00097.pdf
  26. Ortiz, A. (2013). Modelos pedagógicos y teorías de aprendizaje. Ed. Ediciones de la U.
  27. Ramón, A. (2015). Factores que inciden en el distanciamiento entre el modelo pedagógico institucional y las prácticas pedagógicas en el colegio Anglo Escocés Campestre. [Tesis de grado]. Universidad Pedagógica Nacional.
  28. Rodríguez, R. y Herrera, M. (2015). Prácticas pedagógicas de los docentes de matemática frente a estándares y lineamientos curriculares en educación básica en la Institución Educativa de San Cayetano. [Tesis de Grado]. Universidad de San Buenaventura.
  29. Sánchez, E., Sarmiento, J., y Orjuela, G. (2015). Coherencia entre Modelo Pedagógico y Prácticas Pedagógicas de los Docentes del Liceo Colombia. Amazonía investiga, 4 (7). Disponible en: http://www.udla.edu.co/revistas/index.php/amazonia-investiga
  30. Sánchez, N., y Londo, F. (2019). Identificación del modelo pedagógico - matemático en la práctica docente. Explorador Digital, 3(3.1), 5-18. https://doi.org/10.33262/exploradordigital.v3i3.1.861
  31. Vásquez, A. (2012). Modelos pedagógicos: medios, no fines de la educación. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 19, 157-168. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3222/322227527008.pdf
  32. Vergara, G., Cuentas, H. (2015). Actual vigencia de los modelos pedagógicos en el contexto educativo. Opción, vol. 31, núm. 6, pp. 914-934 Universidad del Zulia
  33. http://www2.icfesinteractivo.gov.co/ReportesSaber359/historico/reporteHistoricoComparativoEntidad.jspx

Sistema OJS 3.4.0.3 - Metabiblioteca |